3.13 Tesis magíster

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    Delegating environmental enforcement to private agents: The case of smog checks
    (2024) Skorin Uranga, Pedro Pablo; Montero Ayala, Juan Pablo; Gallego Yáñez, Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile. Instituto de Economía
    Delegating the enforcement of environmental norms to private agents has costs and benefits. Even if private agents do not compete, they may exercise lower than socially optimal enforcement efforts. This problem is exacerbated when they compete. We explore these questions using data from Chile’s smog (and safety) checks on passenger vehicles. We find strong reduced-form evidence that competition has prompted smog-check providers to relax their enforcement standards, approving cars that did not comply with the norms. This has increased pollution. On the other hand, competition has also shown to improve service quality, reducing inspection times. By looking at government-made changes to the level of competition in different locations, we also show that firms learn how to distort their pass rates and carry this learning across unrelated markets.
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    Reading between the taxes. The role of property taxes in the housing market under uncertainty
    (2024) Toledo Tesoro, Joaquín; Silva M., Hugo; Fleitas, Sebastian; Pontificia Universidad Católica de Chile. Instituto de Economía
    This paper investigates the dual role of property taxes in Chile’s housing market as both a financial burden and a signal that mitigates information asymmetry. Using a sharp regression discontinuity design (RDD) focused on tax exemption thresholds, the study reveals that paying property taxes increases housing prices by approximately 7\% near the threshold, suggesting a departure from traditional capitalization theory. The analysis identifies a significant signaling effect, where property tax payments act as a third-party certification of quality, especially in markets with high price uncertainty. These findings highlight the broader implications of tax policies in shaping housing affordability and market transparency. Robustness checks and heterogeneity analyses confirm the reliability of these results, emphasizing the importance of considering asymmetric information and uncertainty in housing policy design.
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    Impactos de shocks de Política Fiscal de EE. UU. y sus efectos en Centroamérica
    (2024) Munguía Martínez, José Israel; Lafortune, Jeanne; Vicondoa Ramos, Alejandro Martín; Pontificia Universidad Católica de Chile. Instituto de Economía
    Esta investigación analiza cómo los shocks fiscales en Estados Unidos impactan a las economías centroamericanas, con especial énfasis en países con alta relación entre remesas y PIB. Utilizando la metodología de Panel Local Projection, se evalúa primero el impacto agregado de estos shocks y luego sus efectos diferenciados a través de los canales de transmisión: exportaciones, remesas y tipo de cambio. Los resultados muestran que un shock fiscal en EE.UU. genera un impacto positivo, pero de pequeña magnitud y corta duración sobre el producto de las economías centroamericanas. En el mediano plazo, este efecto se vuelve nulo y en el largo plazo, negativo. Este comportamiento se explica principalmente por la apreciación del tipo de cambio, que inicialmente es leve y no significativa, pero en el largo plazo se vuelve significativa, afectando negativamente la competitividad externa y generando una caída en las exportaciones y el producto. Por su parte, el impacto en las remesas es positivo, aunque de baja magnitud y constante a lo largo del horizonte de estudio, sin desempeñar un papel determinante en la dinámica económica agregada. Finalmente, al analizar por grupo de países se evidencia que es posible detectar heterogeneidad a través de los canales de exportaciones y tipo de cambio.
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    Migración y sesgo en calificaciones de estudiantes: evidencia para Chile
    (2024) Juanez Valle, Emilson Jampier; Gallego Yáñez, Francisco; Jordán Colzani, Felipe; Pontificia Universidad Católica de Chile. Instituto de Economía
    El presente documento estudia la formación de sesgos en las calificaciones de estudiantes migrantes versus nativos en el contexto chileno. La investigación se basa en la yuxtaposición de las notas de los estudiantes en las evaluaciones realizadas por los docentes con los resultados en pruebas estandarizadas externas dentro de educación básica y media durante el período 2016-2022. La estimación más robusta indica que el sesgo en matemáticas —evaluado en el promedio de la prueba estandarizada— en favor de los migrantes es de 0.121 desvíos estándar; además, dicho sesgo decae en función de las habilidades demostradas en matemáticas. Para entender este resultado, proponemos evidencia de que los alumnos migrantes emplean un mayor esfuerzo en la escuela y perciben más motivación por parte de sus profesores en comparación a los nativos. Asimismo, es posible que la brecha en las notas también sea el resultado de un sesgo derivado de las diferencias observadas en el comportamiento dentro del salón de clases. Aunque no podemos demostrar directamente que los profesores incorporan dentro de su función de bienestar la idea de ser benevolentes con quienes afrontan barreras y desafíos en un contexto nuevo, los resultados encontrados parecen, al menos parcialmente, alinearse con este planteamiento.
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    Crowding the Pond? Technological Change Under Search Frictions
    (2024) Camino Pérez, Nicolas De; Alexandre, Janiak; Pontificia Universidad Católica de Chile. Instituto de Economía
    In this thesis, I investigate the recent evolution of employment under a framework of noncompetitive labor markets. First, I show that “routine biased technological change” has seemingly not had any impact on the task content of jobs for higher skilled workers in the US. It also had different effects among high- school graduates and dropouts, with the first being displaced out of manual and cognitive routine occupations, and the latter being displaced only from manual routine occupations. A labor market semi-directed search model can explain the differing trends of employment for differently skilled workers. The differences are explained mainly by an extra-skill congestion effect, which amplifies the effect of changes in demand on the job finding probabilities for lower skilled workers. This framework also allows me to study the hypothesis of crowding out of low- skill workers by high-skill workers in the labor market. I find some evidence of this mechanism, although its effect appears to be small and less important than the effects of changes in labor demand.