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Browsing Capítulos de libros by browse.metadata.categoriaods "11 Ciudades y comunidades sostenibles"
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- Item50-years of climate extreme indices trends and inventory of natural disasters in Chilean cities (1965-2015)(Springer, 2019) Henríquez, Cristián; Qüense, Jorge; Villarroel, Claudia; Mallea, Cindy; Henríquez, Cristián; Romero, Hugo
- ItemA design procedure for buildings equipped with energy dissipation devices using nonclassical damping and iso-performance curves(2019) Llera Martin, Juan Carlos de la; Munoz, Juan P.; Besa Vial, Juan José
- ItemAccessibility: Enablement by access to valued opportunities(2019) Pucci, P.; Vecchio, Giovanni; CEDEUS (Chile)
- ItemAsentamientos populares en América Latina: trayectorias de investigación y conceptualizaciones contemporáneas para un objeto de estudio complejo(RIL Editores, 2023) Ruiz-Tagle Venero, Javier Ignacio; Valenzuela Ormeño, Felipe Eduardo; Núñez, Ana; Matus, Christian; Mosso, Emilia; Zenteno, Elizabeth; Centro de Estudios de Conflicto y Cohesión Social (COES); Instituto de Estudios Urbanos y Territoriales. Facultad de Arquitectura, Diseño y Estudios Urbanos. Pontificia Universidad Católica de ChileEste libro recopila las presentaciones de un simposio realizado durante el VI Congreso de la Asociación Latinoamericana de Antropología. Los artículos analizan las dinámicas de disputa en las ciudades y territorios por parte de sectores populares frente a la mercantilización urbana. Se destacan las tácticas y estrategias utilizadas por estas comunidades para producir su entorno. Este enfoque busca influir no solo en la academia, sino también en la toma de decisiones que afectan el hábitat, promoviendo políticas públicas y planificación urbana que reconozcan y fortalezcan las formas de producción social del espacio-tiempo utilizadas por las comunidades.
- ItemBig data: hidden challenges for a fair mobility planning(2019) Pucci, P.; Vecchio, Giovanni; CEDEUS (Chile)
- ItemBook Festival Organisations and the Popularisation of Latin American Literature in the Mid-Twentieth Century(De Gruyter, 2022) Murillo Sandoval, Juan David
- ItemBRRT adding an R for reliability(Policy Press, 2016) Delgado Breinbauer, Felipe Alberto; Giesen Encina, Ricardo; Munoz, Juan Carlos
- ItemCambio climático y evaluación prospectiva del riesgo por islas de calor urbana en ciudades chilenas(Centro de Investigaciones en Geografía Ambiental (CIGA), 2024) Henríquez, Cristián; Smith, Pamela; Guerrero, Nikole; Qüense, JorgeLos impactos del cambio climático están afectando a todas las ciudades en distintos órdenes de magnitud, sin embargo, no hay mucha información sobre el nivel de riesgo para las ciudades latinoamericanas. A su vez, el impacto del aumento de temperatura se ve acentuado por el propio efecto urbano, a través del efecto de isla de calor urbano (ICU). En tal sentido, el propósito de este capítulo es estimar el nivel de riesgo asociado al efecto de ICU en un escenario presente y futuro considerando los factores de amenaza, exposición, vulnerabilidad y adaptación en las principales ciudades de Chile. Parte de los resultados forman parte del Atlas de Riesgos Climáticos (ARClim). Para ello se utiliza un enfoque espacial múltiple que combina información climática, urbana, demográfica y social. Se concluye que los principales riesgos se encuentran en las grandes metrópolis, 330 avances en el estudio de islas de calor urbano en américa latina obviamente determinados por la gran exposición y amenaza. Sin embargo, si mejoramos la resiliencia y disminuimos la vulnerabilidad el impacto se puede controlar. Hay ciudades menores que tienen una baja ICU (por ejemplo, Hanga Roa o Coyhaique, con valores bajo 1.5 ºC), pero debido al cambio climático pueden aumentar su ICU sobre los 2.5 ºC, y en promedio el aumento estimado para el conjunto de ciudades sería superior a los 4.2 ºC para 2065. De esta forma, el nivel de riesgo podría aumentar junto con el mayor crecimiento urbano y demográfico, por lo que es urgente implementar medidas y acciones de adaptación urbana.
- ItemCollapse risk assessment of a Chilean dual wall-frame reinforced concrete office building.(2019) Araya Letelier, Gerardo Andrés; López-García González, Diego; García, Andrés; Parra, Pablo Fernando; Candía, G.; Lagos, René
- ItemCost of living(Routledge, 2022) Vergara Perucich, José Francisco; Aguirre Núñez, Carlos Andrés; Encinas Pino, Felipe Alfonso; Hidalgo Dattwyler, Rodrigo Alejandro; Truffello Robledo, Ricardo Enrique; Ladrón De Guevara Gonzales, Felipe Andrés
- ItemDel movimiento de las estatuas a la ley de monumentos nacionales. El despertar del patrimonio en Chile a finales del siglo XIX y comienzos del siglo XX(Instituto de Chile, 2023) Ibarra Alonso, Macarena CarolinaDurante el siglo XIX la capital chilena cumplió un rol fundamental en el proceso de transición del periodo colonial al republicano y, gradualmente, pasó a ser epicentro de la actividad política y cultural del país. Al promediar el siglo, se construyeron edificios indispensables para el funcionamiento del país y se ornamentó la ciudad, con monumentos que honraron a militares, políticos e intelectuales considerados entonces “padres de la patria”. Un segundo momento de remozamiento de la ciudad surgió en la primera década del siglo XX, a propósito de laconmemoración del primer centenario de la Independencia del país, ocasión que evidenció la reconciliación con España después de 100 años de vida indepe ndiente.Los cambios que experimentó la ciudad en su transición republicana pueden enmarcarse en la discusión sobre modernización urbana, la cual reveló tensiones entre el entorno colonial y la manera en la que la ciudad en expansión daba espacio a nuevos proyectos. Este artículo propone que la tensión entre el anhelado progreso y la creciente nostalgia ante la gradual desaparición de la ciudad colonial enmarcó las discusiones sobre la identidad nacional y los atributos de la modernización, debates que fueron compartidos con el resto de la región. Es en el contexto de estos procesos, entre fines del siglo XIX y principios del XX, que debe ser entendido el despertar del patrimonio en Chile,materializado con la promulgación de la primera ley de monumentos nacionales, en 1925. A partir de entonces, el país comenzaba a definir formalmente qué era lo que se debía conservar.
- ItemDesafíos en planificación territorial y resiliencia costera: el caso de la amenaza de tsunamis(Serie Geolibros, 2022) Vicuña del Río, María Magdalena; León Canales, JorgeLos instrumentos de planifcación urbana y de ordenamiento territorial, a través de su capacidad de conducir el desarrollo de la morfología urbana, pueden incidir signifcativamente en la vulnerabilidad frente al riesgo de desastres de origen natural. Para indagar en esta relación, este capítulo analiza el caso de los planes reguladores comunales (PRC) de 12 ciudades expuestas a la amenaza de tsunamis en Chile. Con este objetivo, se examinan como los PRC inciden en las tres dimensiones componentes de la vulnerabilidad: exposición, susceptibilidad y capacidad de respuesta. Para ello se utiliza una metodología que, en entornos de Sistemas de información Geográfca (SIG), combina el análisis de las reglamentaciones incluidas en los PRC con la información de inundación por tsunami incluidas en las cartas CITSU del SHOA. Complementariamente, se desarrolla un modelo de evacuación por agentes que permite evaluar cómo la forma urbana condiciona la capacidad de respuesta de la población. Los resultados de esta investigación muestran que el riesgo por tsunami está todavía escasamente incorporado en los PRC, incluso después de eventos destructivos recientes en los años 2010 y 2015. Aún más, los PRC son excesivamente laxos en restringir densidades de ocupación en zonas altamente expuestas a la amenaza de tsunami (lo cual puede incrementar de forma signifcativa los tiempos de evacuación, como así lo demostramos) y también permiten el emplazamiento de infraestructura de importancia crítica en estas zonas.
- ItemDinamicas urbanas en espacios fragiles: el caso de Pichilemu en el borde costero de la Región de O'Higgins(Instituto de Geografía de la Pontificia Universidad Católica de Chile, 2005) Andrade, Belisario; Arenas, Federico; Lagos López, Marcelo
- ItemEl Patrimonio como proceso abierto. Chillán 1939-2039(Ediciones UC, 2023) Bonomo, Umberto; Cárdenas, Karin; Crispiani Enríquez, Alejandro Gabriel; Pontificia Universidad Católica de Chile. Centro de Patrimonio Cultural; Ilustre Municipalidad de ChillánChillán 1939. Catástrofe, memorias y patrimonialización rememora el hecho histórico que determinó un momento de inflexión en la historia urbana de la ciudad de Chillán. El terremoto de 1939 es revisitado en este libro a través de fotografías, prensa y relatos de sobrevivientes, desde las memorias personales al patrimonio material. La reconstrucción de la memoria de la ciudad es comprendida desde una perspectiva patrimonial, que se presenta desde la historia de la catástrofe a la conmemoración, a más de ochenta años de ocurrido el desastre. El terremoto, a partir de la tragedia y posterior superación, es descrito en el texto como una oportunidad de innovación y aplicación de nuevos modelos arquitectónicos y urbanos. La colaboración entre la Unidad de Patrimonio de la Ilustre Municipalidad de Chillán, el Centro de Patrimonio Cultural de la Pontificia Universidad Católica de Chile y la Fundación Aldea en este proyecto, da cuenta de una alianza institucional entre la academia, el gobierno local y el Estado que apoya a través del Fondo del Patrimonio Cultural, Concurso Regional 2021-2022, del Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio. El texto expone cómo el proceso de patrimonialización de Chillán es abierto y en desarrollo, fortalecido con la creación de la Unidad de Patrimonio de la Municipalidad (2012), la creación de la nueva Región de Ñuble (2018) y la solicitud de declaratoria de nuevas zonas típicas (2019)
- ItemElemental concentrations of ambient particles and cause specific mortality in Santiago, Chile: a time series study(2012) Valdés, Ana.; Cifuentes Lira, Luis Abdón; Zanobetti, Antonella.; Halonen, Jaana I.; Morata, Diego.; Schwartz, Joel.Abstract Background The health effects of particulate air pollution are widely recognized and there is some evidence that the magnitude of these effects vary by particle component. We studied the effects of ambient fine particles (aerodynamic diameter < 2.5μm, PM2.5) and their components on cause-specific mortality in Santiago, Chile, where particulate pollution is a major public health concern. Methods Air pollution was collected in a residential area in the center of Santiago. Daily mortality counts were obtained from the National Institute of Statistic. The associations between PM2.5 and cause-specific mortality were studied by time series analysis controlling for time trends, day of the week, temperature and relative humidity. We then included an interaction term between PM2.5 and the monthly averages of the mean ratios of individual elements to PM2.5 mass. Results We found significant effects of PM2.5 on all the causes analyzed, with a 1.33% increase (95% CI: 0.87-1.78) in cardiovascular mortality per 10μg/m3 increase in the two days average of PM2.5. We found that zinc was associated with higher cardiovascular mortality. Particles with high content of chromium, copper and sulfur showed stronger associations with respiratory and COPD mortality, while high zinc and sodium content of PM2.5 amplified the association with cerebrovascular disease. Conclusions Our findings suggest that PM2.5 with high zinc, chromium, copper, sodium, and sulfur content have stronger associations with mortality than PM2.5 mass alone in Santiago, Chile. The sources of particles containing these elements need to be determined to better control their emissions.
- ItemEmerging mobilities: New practices, new needs(2019) Pucci, P.; Vecchio, Giovanni; CEDEUS (Chile)
- ItemEmpowering through design: regional development strategy of los Lagos as an Intersectional case(Bologna University Press, 2023) Moreno Alba, Daniel Felipe; Orellana Ossandon, Arturo Maximiliano; Mollenhauer Gajardo, Katherine Alexandra; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de Arquitectura, Diseño y Estudios Urbanos. Escuela de DiseñoThe territory is configured as a space that is limited, occupied, and used by different actors. From these, diverse relationships of complementation and reciprocity but also conflict and con-frontation are generated in the form of complex systems, mak-ing the territory a “system of systems” (Lurås, 2016; Jackson & Keys, 2019). It evokes the concept of intersectionality, as it is used to designate the perception of power relations, putting in doubt the existence of empowerment of certain less favored actors. Systemic design is a practical-methodological-theoret-ical field where systems and design thinking and practice con-verge to address the complexity of citizen participation as the relationships of various elements, having multiple foci, consid-ering these elements as human or non-human from a territorial point of view. Service design proposes that the actors of the ecosystem are considered “users” and “co-producers” of the service since all of them interact with the DRA at some level. Through co-production and co-creation techniques, around 30 community citizen online workshops and 16 participatory webinars were carried out. The objective of these workshops, in addition to contributing to the elaboration and adjustment of the diagnosis and Design of the Regional Development Strat-egy (ERD) of Los Lagos, Chile, seeks to generate social innova-tion. The use of databases and various media made it possible to design workshops in remote mode, which achieved effective participation of more than 2,000 people
- ItemFacing the impacts of COVID-19 in construction. The case of Chile(Routledge, 2023) Serpell Bley, Alfredo FedericoThe COVID-19 crisis has impacted all activities, both economic and social, in most countries. The construction industry, characterized by its intensive use of labor, has been particularly affected, receiving various negative impacts and having to seek different actions to face them. The aim of this work is to describe how the Chilean construction industry was affected by COVID-19 and how this pandemic has been faced both at the institutional level and at the level of each company to protect the health of workers and maintain the activity working productively. This description has been carried out by means of a literature review of local publications and reports. An analysis of these actions is included. Additionally, and according to available institutional studies, the effects of COVID-19 are reviewed in three important dimensions: the economic impacts of the pandemic, contractual impacts in the construction industry, and actions implemented to face the impacts of COVID-19. The information presented in this work can be used by the construction sectors of other countries as lessons learned as follows: a) to promote the industrialization in construction to reduce the exposition of people at the site; b) to increase the use of technology to supervise workers and help protect them; c) to disseminate good practices for handling the pandemic and apply new business models to maintain the operation; d) to accelerate the digital transformation of the industry to facilitate teleworking for many of its activities; e) to work collaboratively with suppliers; and f) to have contracts with greater clarity regarding the consequences resulting from a pandemic like COVID-19.
- ItemFar-field tsunami data assimilation for the 2015 Illapel earthquake(2019) Wang, Y.; Satake, K.; Cienfuegos Carrasco, Rodrigo Alberto; Quiroz, M.; Navarrete Campos, Paula Cristina
- ItemFrom transit systems to models: Purpose of modelling(2016) Friedrich, Markus; Leurent, Fabien; Jackiva, Irina; Fini, Valentina; Raveau Feliú, SebastiánFrom Part I of the book, it will be obvious that public transport plays an essential role in providing mobility to people, especially in dense urban areas. The social welfare generated by good public transport comes at a price, however. Almost all forms require large investments into infrastructure, vehicles and operation. With limited finance, ideal public transport remains a distant goal, and a lot of effort goes into finding an optimal allocation of budget to investment options. The key question for these decisions is: How big is the total benefit of a proposed investment? To answer it, one needs to predict how the potential users will make use of the hypothetical improved public transport. For responsible decision-making, this prediction should be rational, transparent and accountable. It is no surprise therefore that models are typically used to produce the predictions. These models span the whole range of mobility decisions made by individuals, from long term to short term. Passenger route choice, the focus of Part III, accounts for only a part of the complex decision hierarchy. Before zooming into route choice models, this chapter looks at the planning process as a whole, explains the role of models in decision-making and gives an overview of the whole decision hierarchy. The last two sections introduce the general mathematical framework, in which decision models are formulated and set the stage for the description of specific models.
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