3.11 Facultad de Letras
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 3.11 Facultad de Letras by Subject "04 Quality education"
Now showing 1 - 20 of 22
Results Per Page
Sort Options
- ItemA genre-based approach to teaching personal recount writing to 6th grade EFL students in Chile(2023) Ortega, Abigail; Gajardo Moller, Consuelo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasThis mixed-methods study intended to implement a genre-based approach to writing, informed by SFL (Systemic Functional Linguistics), in a Chilean EFL (English as a Foreign Language) context. The primary aim of this research was to evaluate the effectiveness and student perceptions of a genre-based pedagogical intervention (GBP) designed to enhance the writing proficiency of sixth-grade EFL students in producing personal recount texts.The writing assignments of five students were analyzed, engaging in the production of a specific form of personal recount text: diary entries. The assessment of the effectiveness of the genre-based intervention involved the analysis of pre-test and post-test diary entries, with a focus on the social purpose and language choices inherent to the personal recount genre. Data was collected through quantitative analysis of diary entries, and qualitative analysis of the participants’ responses to an open-ended questionnaire.The findings of the pre-test and post-test compositions, supported by a statistical analysis, identified a substantial improvement in students' overall personal recount writing skills following the implementation of the genre-based approach, in aspects such as use of evaluative language and cohesively connecting a sequence of main events. Results also indicated that students' perspectives were mostly positively impacted by the GBP's application, with students indicating that each stage of the method was effective in helping them write their compositions. Overall, the results highlight students' predominantly positive perspectives on the application of the GBP, emphasizing the effectiveness of each stage of the method in facilitating their composition process in aspects such as genre comprehension and easiness in the writing process. Ultimately, this research contributes to the understanding of the potential of genre-based pedagogy in the Chilean EFL context and its impact on students' writing performance and perceptions.
- ItemConfiguración discursiva de la identidad étnica de mujeres mapuche urbanas de las ciudades de Valparaíso y Santiago de Chile(2024) Matus Madrid, Evelyn Andrea; Oteiza Silva, Maria Teresa; Pontificia Universidad Católica de Chile . Escuela de IngenieríaEsta tesis doctoral por compendio ofrece el estudio de la configuración discursiva de la identidad étnica en mujeres mapuche de las ciudades de Valparaíso y Santiago de Chile a través de cuatro artículos. El conflicto socio-histórico entre el estado chileno y el pueblo Mapuche posee larga data. El despojo militarizado de los territorios ancestrales en conjunto con las políticas de ‘asimilación forzada’ del estado chileno que iniciaron la ‘diáspora mapuche’ hacia las ciudades fueron clave en el quiebre del proceso de trasmisión cultural. Estos procesos tuvieron especialmente efecto en las mujeres mapuche, restaron su valor social y las expuso a diferentes tipos de violencia. Muchas mujeres mapuche urbanas en la actualidad, herederas de este pasado, han debido reconectar con sus raíces étnicas a través de diferentes procesos de etnogénesis. Sin embargo, estos procesos identitarios han sido escasamente descritos discursivamente. Por ende, el objetivo de este estudio es comprender la construcción discursiva de la identidad étnica de mujeres mapuche urbanas de las ciudades de Valparaíso y Santiago de Chile.El estudio posee una metodología cualitativa, en el que se incorporan tanto el posicionamiento de los Estudios Críticos del Discurso desde los desarrollos latinoamericanos, así como también teorías sociales, decoloniales y de género interseccional para abordar la problemática de la configuración de identidad étnica. El análisis se realizó con las herramientas analíticas del sistema de VALORACIÓN que permite el mapeo de los significados interpersonales presentes en el estrato semántico-discursivo del lenguaje, en el marco de la teoría de la Lingüística Sistémico Funcional. El corpus consiste en 18 entrevistas en profundidad realizadas a 9 mujeres mapuche las ciudades de Valparaíso y Santiago junto con un grupo focal en el que participaron 4 mujeres de Valparaíso. La tesis se compone de cuatro artículos. En el primero se indaga cómo construyen discursivamente su identidad étnica las mujeres mapuche urbanas y qué aspectos de esta identidad se presentan en estas construcciones. Los resultados apuntan a cinco aspectos fundamentales para comprender los procesos identitarios. Estos aspectos son valorados a través de ensambles en los significados de ACTITUD entre AFECTO/JUICIO y AFECTO/APRECIACIÓN en los que [AFECTO: satisfacción/ felicidad] predomina. En el segundo, se analizan los posicionamientos intersubjetivos presentes en el discurso de las mujeres mapuche urbanas respecto a su identidad étnica. Los resultados presentan patrones de COMPROMISO conformados por micromaniobras que operan de forma dilemática en espacio dialógico. Estos movimientos dialógicos reflejan posicionamientos también dilemáticos de estas mujeres respecto a las sociedades chilena y mapuche tradicional. En el tercero, se profundiza en los aspectos de la identidad y cómo estos cumplen un rol de resistencia a la racialización experimentada. Los resultados refuerzan los patrones de ensambles de ACTITUD y patrones de COMPROMISO identificados en los artículos previos, y la manera en que trabajan en conjunto en el discurso identitario. Se propone la categoría de [racialización] para los significados de alteridad dentro del sistema de JUICIO. En el cuarto, se profundiza en las evaluaciones y posicionamientos presentes en la construcción colectiva que realizan las mujeres mapuche urbanas de su proceso de etnogénesis en un grupo focal. Se presenta una sistematización de los patrones de ensambles de ACTITUD y COMPROMISO identificados en estrategias discursivas de [racialización] y [contra-racialización]. En síntesis, las mujeres mapuche urbanas participantes agencian su etnicidad y celebración de su ser mapuche en sus discursos. En este proceso de ‘despertar’, los significados ensamblados de ACTITUD y COMPROMISO juegan un rol determinante en la configuración discursiva al evidenciar cómo este proceso se vive de forma compleja a nivel personal, social y colectivo.
- ItemEnhancing CLIL Teacher-training In Preschool Education Through R2L Implementation(2024) Gahona Rojas, Nicole; Hao, Jing; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasThis action research aims to enhance the quality of teacher-training for preschool teachers in a Content and Language Integrated Learning (CLIL) program. The study was conducted in a teacher-training course for preschool teachers from three public schools in Santiago, all participating in a bilingual project. The course aims to provide teaching strategies for preschool non-EFL teachers to integrate content and language knowledge in their classrooms. This study addresses the challenges identified in CLIL training by proposing a more effective integration of content and language, specifically through a pedagogic approach known as Reading to Learn (R2L).The general objective of this study is to implement the R2L approach as a method for providing effective CLIL teacher training in preschool education, by fostering meaningful pedagogic interactions and activities. The objective is achieved through action research methodology. The intervention provided workshops that teaches R2L as an explicit teaching approach that guides the development of CLIL activities in preschool classrooms. The R2L pedagogy was taught using the scaffolding principles informed by the genre-based pedagogy, including modelling and deconstruction of the R2L pedagogy, joint planning, before participants’ individual practice in the preschool classrooms. The impact of the intervention is assessed through two different types of data – that are the recording of participant’s teaching performances, and one- on-one interviews with the participants.The analysis of participants’ performances revealed that R2L helped preschool teachers develop teaching activities that integrated content and language effectively. Additionally, it supported teachers in creating effective pedagogic interactions in the classroom. Analysis of teacher interviews revealed that R2L provided an explicit approach to work with CLIL in very young learners, they highlighted the usefulness of having a script to guide their interactions, together with the support of multimodal resources. However, they acknowledge that further training was needed to improve proficiency and interaction in L2 in the future.This study contributes to the teacher-training program by developing understanding of the R2L approach for preschool teachers in CLIL contexts. The results demonstrate that enhancing teachers’ knowledge about language can lead to a systematic understanding of the linguistic characteristics present in texts, providing an explicit framework for developing pedagogic approaches that address both content and language knowledge with EFL learners.
- ItemEscuela, ciudadanía y performatividad: dramaturgia chilena del siglo XXI(2024) Silva Farías, Benjamín; Opazo, Cristián; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasEn "Escuela, ciudadanía y performatividad: dramaturgia chilena del siglo XXI", se analizan las implicancias del sistema educativo chileno a través de las obras de Luis Barrales y Guillermo Calderón. Ambas dramaturgias retratan cómo las subjetividades marginales son afectadas por un modelo de escuela que opera como un dispositivo tecnocrático, acorde a la lógica del neoliberalismo, sometiendo a los adolescentes marginados al control biopolítico propio de este sistema.El análisis se enfoca en cuatro obras fundamentales: HP (Hans Pozo) (2007), Niñas araña (2008) y La mala clase (2009) de Barrales, junto con Clase (2009) de Calderón. Las dos primeras obras de Barrales abordan la educación informal, dando cuenta cómo los adolescentes que están fuera del sistema escolar se educan a través de la cultura popular —reggaetón, bachata, series de televisión, publicidad y videos musicales—. Esta "cultura del desecho" reemplaza las enseñanzas informales del pasado, como los rumores que antes se transmitían de generación en generación.Por otro lado, Clase y La mala clase exponen cómo el sistema educativo formal chileno resulta obsoleto para las subjetividades juveniles actuales. Las políticas y programas del Ministerio de Educación no logran responder a las necesidades de los adolescentes contemporáneos, generando una desconexión entre los estudiantes y una escuela que ya no ofrece el apoyo necesario para su desarrollo integral.La tesis concluye que la escuela se ha convertido en un dispositivo incompatible con las subjetividades adolescentes. Lejos de ser un espacio de oportunidades y formación, perpetúa la exclusión social y las desigualdades impuestas por el sistema neoliberal chileno.
- ItemEspacios formativos : cine y teatro en los extramuros institucionales (Chile, época 70, 80 y 90)(2022) Pastén López, Ignacio; Opazo, Cristián; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasLa tesis espacios formativos: cine y teatro en los extramuros institucionales (Chile, época 70, 80 y 90) establece como punto de partida la idea que entre los años 70 y 90 en Chile los talleres de cine fueron un espacio de reunión y formación para las prácticas teatrales que se encontraron al margen de las instituciones del arte.
- ItemEstrategias didácticas utilizadas por docentes de traducción en universidades chilenas en el contexto de mayor uso de tecnología(2024) Maureira Sáez, Rodolfo; Oliveira, Luciana Pissolato de; Loureda Lamas, Oscar; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de Letras; Universität Heidelberg. Institut für Übersetzen und DolmetschenEl presente estudio tiene como objetivo analizar la realidad actual de las carreras de traducciónen Chile con respecto a las estrategias didácticas utilizadas por los docentes en el contexto delmayor uso de tecnología. Basándose en la observación de la práctica y en los modelos másactuales sobre la competencia relacionada con el uso de herramientas tecnológicas (competencia instrumental del grupo PACTE y competencia tecnológica de la red European Master’s in Translation), se propuso una lista de estrategias didácticas. Se revisaron las mallas curriculares de los programas de traducción para comprobar la presencia de asignaturas obligatorias relacionadas con la competencia instrumental y tecnológica y se aplicó una encuesta en línea a docentes de traducción con el fin de conocer el grado de frecuencia de uso de las estrategias propuestas. La encuesta también incluía preguntas abiertas para obtener retroalimentación sobre la experiencia propia en el uso de estrategias didácticas y los desafíos que plantea el avance tecnológico en la formación de traductores. Los resultados muestran en general un panorama positivo de las carreras de traducción en Chile, pero también la necesidad de mayor actualización entre los docentes para formar traductores que puedan adaptarse a los requerimientos que plantea la traducción automática y la inteligencia artificial. Asimismo, la lista de estrategias didácticas propuestas en este estudio, junto con las estrategias propuestas por los docentes, constituyen recomendaciones que pueden ser discutidas y mejoradas.
- ItemExploring the effects of a mixed writing feedback model integrating artificial intelligence on primary learners english graphophonemic awareness(2023) Pearsall, Charlotte Rose; Lobos Vásquez, Leyla; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasThis mixed-methods action research project aimed to improve graphophonemic awareness through a mixed writing feedback model in second-grade English students within a multilingual classroom at an international school in Santiago, Chile. The reasons for the students' lack of graphophonemic awareness includes the mix of first languages and issues during early literacy acquisition during the pandemic in online classes. Students took pre-tests and post-tests and over two intervention cycles, students composed spontaneous texts, which received writing corrective feedback from their peers, teacher, and artificial intelligence. The study's outcomes demonstrated that a mixed writing feedback model improved students' graphophonemic awareness, increased writing motivation, and improved students’ self-perceptions of spelling competence. Additionally, the study revealed that while spelling errors vary among first language groups, the ə/, /ɪ/, and /eɪ/ phonemes present the most challenging sounds for students when spelling.
- ItemForeign Language Enjoyment, Linguistic Self-confidence, and the Oral Production of Past-tense Irregular Verbs in Online Interaction(2023) Núñez Carmona, Melissa Belén; Ramay, Allison; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasThe present study investigated the acquisition of the irregular past tense in an online setting through a positive psychology lens. Due to the learning and contextual needs of the participant, the pedagogical efforts of this research project were put on her linguistic as well as sociocultural development. The constructs involved were foreign language enjoyment (FLE) and linguistic self-confidence (LSC), which have been studied in relation to other sociolinguistic variables inside the classroom. The current study aimed to a) analyze an EFL student’s foreign language enjoyment while speaking to other English-language users through a video chat online platform and b) analyze the role of foreign language enjoyment in relationship to the oral production of irregular past tense verbs in online conversations. To achieve these objectives, a mixed-methods design was used in the context of a case study. Data was obtained from pre- and post-intervention interviews with the student, in which her FLE and LSC levels were measured as well as her irregular past tense performance, and oral interactions with other English speakers from around the globe through the HelloTalk language-learning app. It was found that the factors of the participant’s FLE and LSC were positively influenced by the intervention and that the accurate production of irregular past-tense forms is related to a learner’s LSC levels. This piece of research sheds light on ways of boosting L2 learners’ FLE and, more specifically, their LSC by using social-media-like language-learning tools for oral practice and real-life interaction.
- ItemImplementing cognate identification strategies to improve law students’ proficiency in legal english reading comprehension tasks(2022) Catalán Salazar, Alberto; Rundquist, Eric; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasProficient reading comprehension in legal English texts and activities is one of the main objectives pursued by the Legal English Program at Universidad de Chile, essential for professional or further academic development in this area. The following action research study addresses the specific reading comprehension difficulties first-year law students in the Legal English Program face when asked to complete such tasks. The problem these students have concerns the type of vocabulary used in these texts and materials, which is representative of the context and the specificity of the topics. Comparing pre-test and post-test results helped determine that explicit teaching of cognate identification strategies promotes cognate awareness-raising as an effective method to improve reading comprehension proficiency in this area. In addition, the opinions collected through the survey confirm that subjects perceived the usefulness of cognate identification strategies and awareness when dealing with reading comprehension activities.
- ItemLa rebelión de las alcabalas de Quito en Arauco domado (1596) de Pedro de Oña. Comunicación política y poesía épica(2024) Burdiles Valdebenito, Francisco; Carneiro, Sarissa; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasEsta investigación examina el poema Arauco domado (1596) de Pedro de Oña en el contexto de la controversia sobre la rebelión de las alcabalas ocurrida en Quito en 1593. A diferencia de lo que los estudios previos han señalado hasta el momento, se argumenta que la inclusión de estos pasajes en la narración fue de gran urgencia para el virrey García Hurtado de Mendoza (mecenas del poeta y solicitante de la obra). A partir del análisis de un corpus de relaciones y cartas vinculadas con la rebelión, se sugiere que el texto de Oña fue una defensa anticipada del marqués ante las acusaciones de sus detractores en el virreinato del Perú, así como de aquellos que querían salvarse de las acusaciones por su participación en la rebelión quiteña, lo que implicaba denunciar algunas acciones del virrey. En relación con lo anterior, se argumenta también que la querella en contra de Pedro de Oña, luego de la publicación de Arauco domado, fue una estrategia de los regidores que tuvo al menos dos propósitos. Por un lado, evitar la circulación de copias del libro que ponía en entredicho la lealtad al rey de los vecinos de la ciudad. Por otro, obligar a la audiencia de Lima a pronunciarse sobre la veracidad del relato del poeta y, con ello, sancionar una postura favorable para los quiteños respecto a los hechos narrados, lo cual podría limpiar su honor antes de la llegada del nuevo virrey, Luis de Velasco y Castilla.Junto con lo anterior, también se sostiene que el poeta supo aprovechar las posibilidades poéticas que le ofrecía el género épico para introducir su propia agenda política. De este modo, se demuestra en esta tesis que Pedro de Oña utiliza el recurso de los catálogos de soldados españoles, principalmente criollos, para equilibrar la denuncia que hace tanto de sus homólogos quiteños involucrados en la rebelión de las alcabalas, como de los encomenderos (en su mayoría vecinos chilenos) que critica en el canto III del poema. A través de un análisis comparativo de los usos de este recurso en otros poemas épicos coloniales de la segunda mitad del siglo XVI y las primeras décadas del XVII, se profundiza en la particularidad de los catálogos en Arauco domado y el aporte que estos realizan en la construcción de las perspectivas duales criollas dentro de la obra. En esta línea, se sostiene que se trata de un recurso épico que el autor utiliza para concentrar en un grupo de personas una serie de hazañas relacionadas con los sucesos más polémicos e importantes de la historia social y política del virreinato peruano durante la segunda mitad del siglo XVI, reforzando así la idea de que los españoles beneméritos (o al menos un grupo importante de ellos) eran fieles a la Corona. De este modo, la investigación contribuye a los estudios sobre Arauco domado y su recepción en el momento de su publicación, así como al conocimiento de la rebelión de las alcabalas, destacando las posibilidades que ofreció el propio género épico para incidir en las controversias políticas durante el proceso de formación de las sociedades coloniales en América.
- ItemLéxico disponible de estudiantes universitarios de Educación Básica y Letras Hispánicas: un estudio sociolingüístico comparativo y análisis de técnicas de recolección de datos(2023) Martínez Lara, José Alejandro; Castillo Fadic, María Natalia; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasEsta tesis doctoral examina el léxico disponible (en adelante LD) –es decir, el conjunto de palabras que viene más rápido a la mente cuando se activa un tema específico a través de un estímulo verbal (Michéa, 1953; Gougenheim et al., 1964; López Morales, 1995-1996; Gómez Molina, 2021, entre otros) – referido a los centros de interés (CI) 01. La lectura, 02. El profesor, 03. La educación, 04. Juegos y distracciones, 05. La escuela, 06. Habilidades docentes, 07. Partes del cuerpo y 08. Comidas y bebidas, de universitarios de Educación Básica (EB) y Letras Hispánicas (LH) de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Con base en este tema, el objetivo de esta investigación es conocer cuánto y cuál es el LD, recolectado tanto en formato papel como digital, con la finalidad de determinar, a través de análisis comparativos, las convergencias y divergencias de los lexicones de los estudiantes de EB y LH, así como evaluar la técnica alternativa de recogida de datos a través de un instrumento electrónico. Para esto, se examinó, cuantitativa y cualitativamente, un corpus producido por 264 participantes, organizado en tres muestras: 1) Educación Básica; 2) Letras Hispánicas, estas dos fueron recogidas a través de instrumentos en papel; y 3) Letras Hispánicas, colectada mediante la página web ad hoc. Los resultados cuantitativos generales indican que los CI más productivos, ricos y compactos son ‒ordenados según sus respectivos rangos‒ el 07, 08 y 05. En tanto que los análisis inferenciales señalan que son significativas las relaciones entre Sexo y el CI05, así como Año de curso y CI08, a favor de las variantes mujeres y 1.er Año, respectivamente. En cuanto a la variable Carrera, específicamente, debe destacarse que las medias globales de LH (19,71) y EB (16,51) se diferencian por 3,2 puntos, y muestra una significancia de p = 000 en el CI01, siendo las palabras más disponibles: libro, letra, leer, autor y palabra. Por su parte, la variable Formato de pruebas exhibe promedios de palabras globales, entre la muestra en papel (19,71) y la digital (19,23), bastante similares, con una distinción de apenas 0,48 lexías. Asimismo, se aprecia una significación del factor en el CI06 (p = 0,32); los vocablos más disponibles de este grupo son: empatía, comprensión, vocación, paciencia y enseñar. Por último, al analizar los grafos del CI01, se determinó que los tres grupos presentan asociaciones semánticas parecidas, en las que se evidencian los recursos de meronimia, afinidad semántica y proximidad visual. En conclusión, los análisis, cuantitativos y cualitativos, han permitido demostrar que existen diferencias léxico-métricas significativas entre las comunidades discursivas (Parodi, 2004; Bolívar, 2013). Asimismo, se ha logrado evaluar un instrumento digital que puede recoger datos léxicos de manera acertada, por lo que debe ahondarse más sobre este tópico.
- ItemMetáfora conceptual y representación de la intensidad emocional en una muestra de literatura infantil(2024) Prieto Sánchez, Eyleen; Núñez, Fredy R.; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasLa presente investigación tiene como objetivo general examinar el sistema metafórico que subyace en la construcción del significado de la intensidad emocional en una selección de lecturas recomendadas por la Unidad de Currículum y Evaluación del Ministerio de Educación de Chile para niños de primero básico. Primero se desarrolló una metodología para la identificación de metáforas conceptuales basada en el procedimiento de Rivano (1999), en el Metaphor Identification Procedure (2007) y en el Metaphor Identification Procedure desarrollado por Vrije Universiteit Amsterdam (2010). A partir de estos modelos se estableció un nuevo modelo de análisis que permitió identificar y agrupar patrones metafóricos asociados a DOMINIOS FUENTE del aspecto de la intensidad emocional como: LA CANTIDAD DE SUSTANCIA EN UN RECIPIENTE, EL IMPACTO Y EL CALOR. De esta manera, los resultados del análisis realizado sugieren que la literatura infantil podría desempeñar un papel importante como un puente entre el lenguaje, la emoción y la cognición, al explorar cómo las narrativas tienen la posibilidad de contribuir al enriquecimiento de la comprensión emocional de los niños. Finalmente, esta investigación propone líneas futuras que aborden la variabilidad cultural de las metáforas emocionales y su análisis en otros géneros narrativos, lo que ofrecería un aporte valioso tanto al ámbito de la lingüística cognitiva como al educativo.
- ItemNación y violencia en la poesía peruana (1983-2014)(2015) Chueca, Luis Fernando; Miranda Herrera, Paula; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasLa presente investigación estudia cómo una parte importante de la poesía peruana escrita en las últimas décadas ha problematizado la nación peruana a partir de la consideración de la violenciapolítica como eje fundamental de la vida del país a fines del siglo XX y de la violencia en generalcomo un componente central de su historia. A partir de análisis que interrelacionan lo temático,lo textual, lo contextual y lo intertextual, así como la situación comunicativa configurada en lospoemas, se han abordado las principales imágenes y percpeciones del país que esta poesía habrindado. El estudio de los textos ha permitido, además, reconocer tres modalidades estéticas enque esta poesía remite o alude a la violencia y delimitar tres etapas, establecidas en relación conlos momentos del proceso de violencia política y las variaciones en las perspectivas respecto delas posibildiades de la poesía de acercarse dicho proceso y al país que se expresan a través de lospoemas.La investigación ha permitido corroborar que esta poesía pone en constante relación losacontecimientos de la violencia de fines del siglo XX y los discursos sociales sobre ella, conaquellos relativos a los procesos históricos que se remontan a un pasado colonial no resuelto y auna consolidación nacional no alcanzada, así como los que involucran la incorporación del Perúen el escenario global del capitalismo tardío. En general prevalece en los textos la imagen de unpaís desarticulado y fracturado, que no puede ser calificado propiamente como nación. Pero sepercibe también que ellos expresan de ese modo la necesidad de revertir tal situación. Esto seevidencia en los temas abordados, en la textualidad de los poemas y en la configuración de lossujetos. A partir de todo ello, esta poesía contribuye a mirar el proceso de violencia política y losproblemas más graves del Perú en relación con ello, descubriendo además dimensiones oaspectos no atendidos y aportando nuevas miradas críticas sobre lo hecho y lo que posible dehacer.
- ItemPoética, didáctica y alfabetización científica a través de la ciencia ficción en la obra de Aldunate y Riquelme: una propuesta de lectura interdisciplinaria(2022) Tapia Marín, Felipe; Santos López, Danilo Leonardo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasLa presente investigación es de carácter interdisciplinario, conjugando aspectos de literatura y pedagogía. Su principal objetivo es examinar las aplicaciones de la literatura de la ciencia ficción como herramienta de aprendizaje, tanto en la adquisición de conocimiento y alfabetización científica, como promotor del interés en la ciencia. Para ello, se analizaron las obras de la escritora Elena Aldunate: las cinco novelas que componen la saga de Ur, y La Ventana de Olduvai de Hugo Riquelme. Para estudiar el potencial antes mencionado se debe reparar en cuestiones teóricas, como la distinción entre ciencia ficción blanda y dura y la importancia de la verosimilitud en la construcción de un novum en la obra narrativa. También se llevó a cabo un análisis de las obras referidas a partir de criterios pedagógicos, que hacen la distinción en diferentes escenarios de aprendizaje, entre los que se cuentan la educación formal, no formal e informal, así como la educación liberadora, el aprendizaje, la alfabetización literaria y científica, y los diferentes propósitos u objetivos de lectura de una obra literaria. Los resultados de la investigación indican que el potencial de aprendizaje de tipo científico en obras de ciencia ficción, están normados por variables que incluyen el tipo de obra literaria, la autonomía del lector, su disposición para el aprendizaje, los objetivos de lectura y también las intenciones del autor. En el caso de la saga de Aldunate, es posible advertir una intención formadora explícita, mientras que en la novela de Riquelme, los contenidos científicos son funcionales al novum del mundo narrado. No obstante, pese a que el objetivo de la obra literaria no es didáctico, es posible acceder a aprendizajes generales y básicos a través de la lectura de esta.
- ItemReading to learn cycle : writing narrative texts in the EFL Chilean context(2022) Lorca Mesina, Stephanie A.; Arancibia Aguilera, María Cristina; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasThroughout life, reading and writing are fundamental skills in our learning process. They help us to communicate, create relationships, and describe the world around us. In this context, the EFL classroom represents its own challenges and opportunities. The current educational model in Chile has caused a deep segregation in terms of access to education, so English proficiency has been recognized as a social-economic indicator. Marginalized Spanish-speaking groups avoid reading and writing due to their complexity. The Reading to Learn model proposes that there is a systematic cycle that could help EFL learners to explicitly construct their own texts, unveiling the historically hidden conventions when it comes to writing. The following action research study aims to evaluate the effects of Reading to Learn methodology to help high school students to improve their writing of narrative texts by recognizing genre and the infinite combinations to express meaning that the system offers to language users. This research was carried out in virtual learning and the pedagogical intervention was designed considering quantitative and qualitative data. It consisted of initial surveys for teachers and students, a pre-test, seven action-research cycles, a post-test, and a final survey for participants. The main qualitative findings suggest that the Reading to Learn methodology helps to improve writing in terms of lexicogrammatical choices that convey attitude and refer the participation of people and things in discourse. Similarly, the main quantitative findings indicate that participants enhanced their genre-knowledge including more phases and structures of the narrative genre after the interventions. Keywords. Reading to Learn, narrative text, writing, action-research, EFL.
- ItemThe effect of a genre-based approach to the enhancing of writing skills in exposition texts in Eleventh-grade students(2023) Cruz Cariñe, Roxana Antonia; Gajardo Moller, Consuelo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasThe Chilean Ministry of Education for many years has emphasized the importance of developing the four language skills of the English language, being the writing skill one of the most present in activities in textbooks at all different school levels. In higher levels, such as eleventh grade, students are asked to write more complex texts, for example exposition texts. This type of text implies students to manage the 21st century skills which comprise higher order thinking abilities among other abilities. However, there has been little development on socializing a successful writing teaching approach nor has been explicit explanation of the differences found in all the existent text types, that is to say, their social purpose, intended audience, structure, and characteristics. This situation has led students to write different types of texts following the same steps and using the same linguistic resources available for them without much understanding. The present study aims to demonstrate how important is to become aware of the relevance of the linguistic choices that students have when writing an analytical exposition text through a through a contextualized explicit language teaching based on a genre-based approach (GBA) informed by Systemic Functional Linguistics (SFL), which consists of different specific stages. This study was carried out in a nine-week time using a methodological framework designed following a mixed method approach consisting of quantitative and qualitatively data analysis focusing on the written compositions of 15 eleventh-grade students of a middle class subsidized school in Santiago de Chile. The results of this research concluded that students’ writing skill in producing an exposition text was enhanced. Based on the positive results of this study, it is recommended that GBA aligned with the Teaching Learning Cycle should be implemented, at least, in higher levels of secondary education in Chilean schools with the objective of boosting students’ genre knowledge in generating different types of texts, especially, academic texts.
- ItemThe effect of the process-genre approach in the development of 7th grade students' writing of a digital comic(2022) Montiel Muñoz, Leslie; Barahona, Malba; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasWriting is still considered a difficult task for EFL students around the world. However, previous studies have demonstrated the efficacy of a process genre approach (PGA) in primary, secondary, and especially in tertiary levels of education. The PGA is the combination of process and genre-based approach which provides learners with the understanding of the recursive writing process as well as the importance of context, writing purpose, and the genre features needed to construct a text from a genre pedagogy perspective. This study aims to explore EFL students’ perceptions on the use of a process genre approach (PGA) and the effect on their compositions in a 7th-grade class. The study adopted an Action Research (AR) design and the data was obtained from surveys and students’ compositions. The overall findings of this study suggest that the implementation of the PGA in a 7th-grade class had a positive influence on students’ perceptions, who indicated that each stage of the approach was useful to write their composition. In terms of students’ compositions, the results showed a significant increase in all evaluated criteria (content, genre’s structure, vocabulary, grammar, and mechanics). Moreover, this study found that the PGA is a flexible approach that provides a wide range of scaffolding activities that might assist students according to their different needs in the development of their writing skills.
- ItemUsing a Reading to Learn (R2L) adaptation to support students’ language learning in the production of spoken daily routines(2022) Mendoza Godoy, Diego; Hao, Jing; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasThe study reported in this thesis is an action research project which investigates the teaching of oral production in English at a tertiary education institution. The study is concerned with establishing an effective pedagogy to support students’ English language learning. This action research project draws on the Reading to Learn (R2L) pedagogy informed by Systemic Functional Linguistics (SFL). The R2L pedagogy is concerned with providing systematic and strategic support for students’ English language development, specifically about the oral production of a genre named here as daily routine. Three phases of an adaptation of the R2L pedagogy are conducted in this intervention. Teaching this genre enables students to develop language skills to talk about both a personal daily routine and another person’s daily routine. The intervention draws on several scaffolding tools in the pedagogical design. These include pedagogical activities informed by R2L, classroom interactions with translanguaging, and multimodal teaching materials. The results of the intervention program indicate three important outcomes. First, the conduction of the pedagogical activities informed by R2L successfully helps students better produce spoken daily routines. Second, the use of L1 (Spanish) is effective in learning L2 (English) when the reduction of L1 is carefully planned. Third, the employment of multimodal resources in the teaching materials facilitates students’ language comprehension and production. The study is innovative for two reasons. It provides an effective adaptation of the R2L pedagogy to improve oral production. And it provides an active intervention for supporting students’ English language learning in an online environment.
- ItemUsing image schemas to develop spaciotemporal conceptualizations in the learning of English phrasal verbs with off during reading comprehension tasks(2023) Contreras Armijo, Javier Andrés; Arancibia Aguilera, María Cristina; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasThe Chilean educational system, for years, has emphasized the relevance of developing a communicative approach to teach English as a Foreign Language in our classrooms. In fact, most of the curricular adjustments over the past 15 years, have turned to promoting English educational settings in the light of tasks that can consider the four language skills to engage students and facilitate learning. However, there seems to be a great distance from these goals and the actual practices and strategies developed by national academic programs. This situation has done nothing but to increase an already worrying reality regarding rote-learning strategies to teach grammatical structures, the overall preference of focusing on prescriptive methods rather than descriptive ones and classrooms centered on learning grammatical structures on a side, and communicative skills on the other. Therefore, the aim of this study is to develop a teaching strategy for phrasal verbs with off in the light of reading comprehension tasks. Also, that image schemas and Cognitive Linguistics principles facilitate the learning of structures that commonly are associated with random meanings and memory-based skills to learn them. The study, practices and instruments were designed following mixed-method principles to collect both quantitative and qualitative data to analyze results. Our research concluded that image schemas do not only facilitate the learning of phrasal verbs with off but, also, have a long-term effect on memory. Moreover, the use of reading comprehension tasks promotes learning of these structures and the understanding of non-adapted material in the EFL classrooms.
- ItemUsing R2L to achieve UDL: Applying Genre-based Pedagogy in a pre-service teacher-training course(2023) Ibaceta Quijanes, Ximena; Hao, Jing; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de LetrasThis action research aims to improve the teaching quality of preservice teachers at the school level. The study takes place in an elective course from an English as Foreign Language (EFL) Teacher Education programme in Chile. The purpose of the course is to support preservice teachers in the achievement of the principles of the Universal Design for Learning (UDL) framework in their own teaching. Using UDL in English language teaching is concerned particularly with making language resources accessible to all language learners. In the last few years, preservice teachers in the course showed insufficient demonstration of accomplishing the UDL principles in their teaching performance at the end of the course. An important reason for this unsatisfactory outcome is that preservice teachers were not provided with sufficient and concrete pedagogic strategies for achieving the principles; the UDL principles tended to remain as abstract concepts. To tackle this issue, this study aims to provide an innovation of the undergraduate course, by offering explicit teaching of a pedagogic strategy that gives concrete guidance for pre-service teachers to achieve the UDL principles in their teaching practice. The study conducts an action research following a two-fold intervention informed by the genre-based pedagogy (GBP). First, the study implements a genre-based pedagogy, known as Reading to Learn (R2L), as a way of helping preservice teachers achieve the UDL principles in their teaching practice. The R2L pedagogy is informed by systemic functional linguistics (SFL), which considers the inherent relationship between language and context. With the linguistic underpinning, the pedagogy provides a series of teaching strategies that promotes equal access to knowledge by making explicit the language patterns in the teaching practice. The objectives of the pedagogy complement the objectives of UDL principles, providing helpful strategies for achieving the UDL principles in pre-service teachers’ classroom practice. Second, the teaching of the pedagogic knowledge about R2L in the course also follows a genre-based principle, specifically the Teaching-Learning Cycle (TLC). This design aims to provide a scaffolding process that benefits preservice teachers’ process of learning to teach. The study therefore adopts the genre-based pedagogy in the action research, including both the teaching about R2L, and the teaching through TLC. The outcome of this action research is assessed by analysing the teaching performances of the preservice teachers. Surveys are also conducted to understand the preservice teachers’ perception of teaching with R2L, and the perceptions of the school students’ learning 3 experience. The results of the study demonstrate that using R2L contributes to preservice teachers’ achievement of the UDL principles. The study directly benefits preservice teachers’ pedagogic knowledge development, providing useful pedagogic activities in the classroom practice. Second, the study contributes to the innovation of preservice teacher training in two important ways. It firstly demonstrates an effective way of achieving UDL principles through concrete and systematic pedagogic activities - i.e. the R2L pedagogy. Secondly, it shows an effective way of teaching pedagogic knowledge with a genre-based scaffolding, supporting presservice teachers’ learning to teach.