Browsing by Author "Porflitt Becerra, Felipe Ignacio"
Now showing 1 - 16 of 16
Results Per Page
Sort Options
- ItemAportando a la Educación Artística en Chile: Proyecciones y Desafíos respecto al Acceso y Participación de Niñas, Niños y Jóvenes del Programa ACCIONA.(2023) Porflitt Becerra, Felipe Ignacio; Dibona, Gisella; Pereira, Sebastián; Villalobos, Cristóbal; Ropert, Teresa; Marini, Guillermo Jorge; Garcia Lazo, Veronica; CEPPE UCDesde fines de 2021, y durante todo 2022, CEPPE UC desarrolló para la Subsecretaría de las Culturas y las Artes el proyecto “Servicio de Análisis, Caracterización y Orientación Respecto del Acceso y Participación de Niñas, Niños y Jóvenes en Procesos Formativos de Arte y Cultura del Programa Fomento del Arte en la EducaciónACCIONA”. Este Policy Brief presenta parte de los resultados del estudio, cuyo objetivo fue analizar y evaluar el acceso y la participación de niñas, niños y jóvenes (NNJ) en el Programa ACCIONA, con el fin de identificar los aportes que realiza a su formación y espacios de mejora a la estrategia de intervención del Programa.
- ItemAukiñko, poesía y música de la tierra(2014) Lara Millapan, Maria Isabel; Porflitt Becerra, Felipe IgnacioMusicalización de poemas mapuche de María Lara Millapan (Kintu Rayen), realizada en 2014 por el compositor Felipe Porflitt Becerra. Contiene poemas en mapudungun y español, acompañados de música en piano, instrumentos musicales mapuches tales como kultrung, trutruka, kazkawilla, trompe y sonidos de la naturaleza. El objetivo de este trabajo es contribuir al desarrollo cultural y artístico, transmitir el sentimiento de la palabra poética mapuche, donde los poemas recogen la espiritualidad de esta cultura y su relación con la tierra. Los poemas expresados en mapudungun desean plasmar el sonido y el significado de esta lengua a través del tiempo.
- ItemBehind the scene: cognitive benefits of playing a musical instrument. Executive functions, processing speed, fluid intelligence and divided attention / Detras de la escena: beneficios cognitivos de tocar un instrumento musical. Funciones ejecutivas, velocidad de procesamiento, inteligencia fluida y atencion dividida(2019) Porflitt Becerra, Felipe Ignacio; Rosas Díaz, Ricardo
- ItemCantaresPorflitt Becerra, Felipe Ignacio
- ItemCore music elements: rhythmic, melodic and harmonic musicians show differences in cognitive performance (Elementos basicos de la musica: musicos ritmicos, melodicos y armonicos muestran diferencias de desempeno cognitivo)(2020) Porflitt Becerra, Felipe Ignacio; Rosas Díaz, Ricardo
- ItemDetrás de la escena: beneficios cognitivos de tocar un instrumento musical. Funciones ejecutivas, velocidad de procesamiento, inteligencia fluida y atención dividida(2019) Porflitt Becerra, Felipe Ignacio; Rosas Díaz, Ricardo
- ItemDo you play any musical instrument? Adult musicians show better cognitive performance in executive functions and other aspects of cognition.(2019) Porflitt Becerra, Felipe Ignacio; Rosas Díaz, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de PsicologíaThe aim of this thesis was to study the effects of musical interpretation on executive functions and other cognitive variables. In the first study, a comparison of cognitive performance between musicians and non-musicians was made. The results showed differences in favour of the musicians, for the variables of verbal working memory, processing speed, cognitive inhibition, fluid intelligence, divided attention and a go/no-go test. In the second study, a distinction of the cognitive performance of musicians with different types of training was made: rhythmic, melodic and harmonic. The musicians showed differences in cognitive performance among them, where the best results were obtained by the harmonic musicians, followed by the melodic group, and finally by the rhythmic musicians, considering comparisons between groups of musicians, and with the control group (non-musicians). The third study investigated the relationship of musical sophistication with cognitive performance. Under an updated paradigm, the measurement of musical sophistication was consider as a psychometric construct, in a ten-item questionnaire, regarding to the background in musical activities of the participants. Responding to this paradigm, the sample was built with a balanced number of participant’s musicians and non-musicians. Finally, the results showed that musical sophistication significantly explained cognitive performance (26% of variance).
- ItemEvaluating the rapid automatized naming and arithmetical fluency relationship in Chilean first grade students(2021) Escobar Torres, José Pablo; Porflitt Becerra, Felipe Ignacio; Ceric, FranciscoSeveral studies have shown that Rapid Automatised Naming (RAN) is an important reading predictor. However, it has also been found that RAN is a valid predictor of mathematical performance. This study explores the relationship between RAN, counting and arithmetic fluency in Chilean first graders. A total of 102 participants were evaluated with RAN letters, phonological awareness, counting, arithmetical fluency, inhibition and verbal working memory. Results show moderate correlations between RAN and counting with arithmetical fluency. After controlling for the effect of all the variables, RAN still explains a significant variance of arithmetical fluency. Although the nature of the relationship between RAN and arithmetical fluency is multi-componential, our results only confirm the role of working memory when simultaneous counting is considered in the model. Therefore, RAN is not only an important cognitive variable related to reading processes but also a key one for mathematical skills, especially when they involve a fluency component.
- ItemExecutive Functions Can Be Improved in Preschoolers Through Systematic Playing in Educational Settings: Evidence From a Longitudinal Study(2019) Rosas Díaz, Ricardo; Espinoza Velasco, María Victoria; Porflitt Becerra, Felipe Ignacio; Ceric Garrido, Francisco José
- ItemInterpretación musical y cognición: efectos generales, diferencias entre músicos y asociaciones cognitivas con la sofisticación musical(Tirant Lo Blanch, 2020) Porflitt Becerra, Felipe Ignacio; Rosas Díaz, Ricardo
- ItemMusical sophistication explains a good deal of cognitive performance. A cross-sectional study of musicians and non-musicians(2020) Porflitt Becerra, Felipe Ignacio; Rosas Díaz, Ricardo
- ItemNinguno tuvo la razónPorflitt Becerra, Felipe Ignacio
- ItemPeña FolclóricaPorflitt Becerra, Felipe Ignacio
- ItemThe role of executive functions in the relation between socioeconomic level and the development of reading and maths skills(2018) Escobar Torres, José Pablo; Rosas Díaz, Ricardo; Ceric Garrido, Francisco José; Aparicio Alonso, Andrés; Arango Uribe, Paulina Sofía; Arroyo, Rodrigo; Espinoza, Victoria; Garolera, Marion; Pizarro, M., Marcelo; Porflitt Becerra, Felipe Ignacio; Ramirez, Maria-Paz; Urzua, Diego
- ItemValidación de un modelo de enseñanza musical para la educación en general(2024) Porflitt Becerra, Felipe Ignacio; Jeldres Zamorano:, Rolando; Norero Saavedr, AlfonsoIntroducción: El presente artículo revisa el estado del arte en base a la visión actual y antiguade la enseñanza de la música, mostrando concordancias y discordancias, con el objetivo deconstruir y validar un modelo de enseñanza de la música. Metodología: Se realizó una revisiónde literatura para determinar las categorías de construcción y posterior diseño del modelo, elcual fue validado por docentes de distintos rangos etarios de la educación. Resultados: Semuestra una valoración alta al modelo en sí mismo, así como también, por el lado contrario,algunas discrepancias para docentes de enseñanza formal y no formal. Asimismo, existió unatensión entre si el uso de la teoría de la música es estrictamente necesaria en la educación, asícomo el orden jerárquico en interpretación musical respecto al ritmo, melodía y armonía,respectivamente. Discusión: Según lo relevado en este estudio, el modelo se valida para todonivel educativo, y, además, los paradigmas antiguos y modernos pueden convivir en vez deser excluyentes. Conclusiones: Un modelo para la enseñanza de la música en general en elsiglo XXI debe tener la suficiente flexibilidad para que cada docente lo utilice confiando en suexperticia.