Browsing by Author "Oyarzún, Juan de Dios"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemDiscursive Fluctuations of the School Library Program in Chile: A Critical Policy Analysis(De Gruyter Saur, 2023) García, Macarena; Velázquez-Burgos, Rodrigo; Véliz, Soledad; Oyarzún, Juan de Dios; Saona Urmeneta, María IgnaciaIn Latin America, school libraries were founded based on the hopes of fostering democracy and reducing social and educational inequalities. Nevertheless, current dominant discourses relate school libraries more closely to the demand to improve academic results. In this article, we explore what we consider to be an intensification of neoliberal discourses about school libraries by studying the case of the Learning Resource Centres (Centros de Recursos para el Aprendizaje, CRA) in Chile, a program that has been exemplary compared to other Latin American countries. With a Critical Policy Analysis (Bacchi 2009. Analysing Policy: What's the Problem Represented to be? Australia: Pearson, 2012. Engaging with Carol Bacchi. Strategic Interventions and Exchanges. Adelaide: University of Adelaide Press, 2015. "The Turn to Problematization: Political Implications of Contrasting Interpretive and Poststructural Adaptations."Open Journal of Political Science 5 (1): 1-12), we question the problems that the CRA produce and aim to solve and their transformations through time. We focus on four public policy documents tracing how school libraries are related to the global educational reforms of the late 1980s and the 1990s and how they are assessed in the 2010s. We read the documents sketching out three exclusions that, we argue, lay the foundation for a neoliberal intensification of the CRA program: the exclusions of pedagogical innovation, of other learning resources beyond books, and of the local community.
- ItemEstrategias directivas frente a cambios composicionales del estudiantado proyectados por el nuevo Sistema de Admisión Escolar : un estudio de casos múltiples en dos escuelas de Punta Arenas(2020) Acuña Nett, Nicolás Osvaldo; Carrasco Rozas, Alejandro J.; Oyarzún, Juan de Dios; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de EducaciónEsta tesis tiene como objetivo caracterizar las prácticas de los equipos directivos frente a los cambios composicionales proyectados ante la implementación del nuevo Sistema de Admisión Escolar en dos establecimientos que reciben subvención del Estado. Para ello, este proyecto se soporta en base a modelos teóricos que se vinculen a liderazgos directivos asociados a inclusión y justicia social, así también de factores sociales y culturales que enmarcan el proceso de elección de escuela. La metodología de este estudio se constituye a partir de la indagación cualitativa de dos establecimientos de Punta Arenas, uno municipal y otro particular subvencionado, que han sido parte del proceso del Sistema de Admisión Escolar desde el año 2016. Entre los resultados se destaca la elaboración de tres estrategias directivas en estas escuelas para afrontar los cambios composicionales de su estudiantado, a saber: a) La gestión de los procesos de enseñanza-aprendizaje en diversidad, b) las estrategias re-organizativas internas de la escuela y c) las estrategias dirigidas a las nuevas familias para asimilar y nutrirse de la escuela.
- ItemSearching for an educational shelter : classification, racialisation and genderisation during migrant families' school-choice experiences in Chile(2020) Davila, C. M.; Joiko, S.; Oyarzún, Juan de Dios