Browsing by Author "Monterrubio-Solís, Constanza"
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- Item“A mi papá le gustaban y a mí también”: la memoria biocultural como fundamento de la práctica agroecológica(2019) Monterrubio-Solís, Constanza; Barreau-Daly, Antonia; Urra, Romina; Ibarra Eliessetch, José TomásEl movimiento por la masificación de la agroecología está logrando abrir espacios sociales y políticos para transformar el sistema alimentario a nivel global de una manera sin precedente. La adopción del término por parte de empresas, gobiernos, círculos académicos y organismos de la sociedad civil lleva implícita una amplia gama de interpretaciones del concepto y prácticas agroecológicas. Para las y los campesinos que han practicado la agricultura familiar por generaciones, el término agroecología puede parecer una moda más entre quienes diseñan programas desde alguna distante oficina. La memoria biocultural encuentra una de sus más diversas manifestaciones en la agricultura y la alimentación. La memoria biocultural, transmitida de generación en generación, representa un acervo inmaterial y ecológico que ha permitido a la humanidad manejar un ensamble de más de 5000 especies de plantas y animales, conociendo sus respectivos cuidados dentro de sistemas más amplios, así como las preparaciones para convertirlos en una amplia gama alimentos. La memoria biocultural se manifiesta en múltiples e interrelacionadas formas de conocimientos y prácticas asociadas al clima, los suelos, los ciclos biológicos, y han sido la base de la domesticación de la agrobiodiversidad. A raíz de la homogenización del sistema agrícola global, la memoria biocultural ha sido severamente diezmada, de tal manera que la agrobiodiversidad y las prácticas asociadas a la misma se encuentran hoy en día contenidas en personas cuya labor es recordar y aplicar lo que sus predecesores les enseñaron, adaptándose a los procesos de cambio actuales. En este trabajo, encuestamos a 83 agricultores de la región de La Araucanía, Chile, con respecto a las semillas que cultivan, sus prácticas de agricultura y alimentarias. A pesar de que la mayoría de las personas encuestadas no utilizan el término “Agroecología”, sus narrativas, prácticas y la diversidad de especies que cultivan dan cuenta de que la agricultura familiar es en gran medida compatible con los principios de la agroecología. Desde la perspectiva sistémica, el cuidado del suelo, de los ciclos y de las redes de reciprocidad que se tejen en los territorios, la memoria bio-cultural es la base del acervo sobre la cual la agroecología de vincularse con el día a día de la agricultura familiar. De esta manera, si bien la Agroecología plantea una diversidad de propuestas tanto técnicas como culturales para la transformación del sistema agrícola global, el marco de la memoria bio-cultural puede enriquecer su propuesta proporcionándole raíces y significado a nivel territorial.
- ItemAgrobiodiversity in mountain territories: family farming and the challenges of social-environmental changes(Springer, 2023) Ibarra Eliessetch, Jose Tomas; Marchant, Carla; Olivares, Fernanda; Caviedes, Julián; Santana Sagredo, Francisca; Monterrubio-Solís, Constanza; Sarmiento, Fausto O.; Pontifica Universidad Católica de ChileFamily farming plays a fundamental role in food production. However, it faces rapid processes of social-environmental change, such as the application of hegemonic agrarian modernization policies and restrictions on the circulation of traditional seeds. Institutional changes are also altering practices and social relations, while climate change is the main factor in biodiversity loss and increased human vulnerability and the threat to livelihoods. The negative effects of these processes are particularly alarming in mountain territories. These systems are considered “biocultural refuges” since they often contain high levels of agrobiodiversity, complex systems of knowledge, and unique agricultural practices with identity value for local communities and indigenous peoples. This chapter examines the role of mountain family farming as a biocultural refuge and discusses the challenges it faces in a context of social-environmental crises, describing cases of mountain agricultural systems in nine of the world’s main mountain territories and showing that they are fragile spaces and highly vulnerable to certain processes of social-environmental change. For this reason, we urge the identification and promotion of strategies to foster the adaptation and resilience of mountain family farming as a way of contributing to the food security and sovereignty of the communities that inhabit these territories.
- ItemBiocultural memory and transitions in mountain food systems: the case of two indigenous communities from Chile and Mexico(2018) Monterrubio-Solís, Constanza; Barreau, Antonia; Ibarra Eliessetch, José TomásFood is not only nourishment. Food feeds knowledge, practices, and beliefs through generations, and thus it sustains biocultural memories. However, prevailing economic models homogenize biocultural food systems by replacing local diversity with fewer market products, often leading to nutrition-related chronic diseases. This research explores local biocultural memories around cooking spaces, wild food gathering and home gardens to reveal changes in foodways in families from Andean landscapes in Mapuche territory, Chile, and from Chiapas’ Highlands in Tzotzil territory, Mexico. We used food diary elicitation, participant observation, and informal and semi-structured interviews. In both cases, food items have changed, as has the way they are procured and prepared. Traditional foods are being replaced by foods associated with modernity and progress. Perceived drivers of change include shifts iŶ childreŶ’s food prefereŶces, lack of tiŵe for food procurement and temporary migration, and a decreasing production of grains and vegetables caused by reduced land tenure and soil depletion. Data show that the intake of locally procured ingredients is higher than intake of market-based products during the summer season, while consumption of market-based foods increases during seasonal scarcity. Rice and noodles have replaced traditional foods like locro, soplillo, and quinwa among Mapuche families, while noodles, industrial tortillas, and soda are replacing corn tortillas, quelites and pozol among Tzotzil families. Though distant, mountain food systems from Mexico and Chile face similar processes of biocultural homogenization with notorious increases in nutritionrelated chronic diseases such as type 2 diabetes, obesity, and hypertension. Biocultural memory is a powerful link to recall food-related experiences and practices. This can be the basis for culturally appropriate and healthy eating habits, and to recover local diversity thus strengthening food systems and sovereignty.