Browsing by Author "Haye M., Andrés"
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- ItemActas Seminario Interdisciplina en la UC(2012) Flores, Luis; Haye, Andrés; Rebolledo, Rolando; Araos, Consuelo; Parra, Catalina de la; Rivera, Daniela; Vergara, Alejandro; San Martín, Ernesto; Min, Wonjung; Funk, regina; Onell, Roberto; Holmes, Robert; García Huidobro, Vicente; Cádiz, Rodrigo; Cuadra, Patricio de la; Sylleros, Álvaro; Hermosilla, Katherine; Vega, Patricia; Ibarra, Macarena; Ramírez, Cecilia; Bonomo, Umberto; Torres, Marisa; Tapia, Rodrigo; Cottet, Pablo; Rojas Lasch, Carolina; Haye M., AndrésPublicación de trabajos derivados de un seminario realizado el 14 de diciembre de 2011, patrocinado por la Vicerrectoría de Investigación, la Facultad de Ciencias Sociales y Facultad de Filosofía, con el fin de reunir y poner en diálogo diversas experiencias de interdisciplina en la universidad y así favorecer su reconocimiento como estrategia de conocimiento, reflexionar sus limitaciones y potenciar su crecimiento. Editores: Carolina Rojas y Andrés Haye. Producción y diseño: Laboratorio de Hipermedios, Facultad de Letras PUC, Pablo Chiuminatto, Rodrigo del Río. Corrección de textos: Loreto Fernández. Organización del Seminario: Carolina Rojas, Andrés Haye, Patricio Miranda, Pablo Herraz, Gabriela Rubilar.
- ItemAlteración del concepto de etnicidad desde la experiencia de las tejedoras mapuche del sur de Chile(2015) González Rial, Ramiro Germán; Haye M., AndrésEl caso de tejedoras mapuche de la IX Región de Chile nos permite reconsiderar los fenómenos de identidad cultural y etnicidad a la luz de las tensiones y procesos de subjetividad que median la construcción de memoria cultural. Se analiza tanto un escenario microgenético de los trabajos de identidad – como un escenario macrogenético, donde los procesos identitarios, las técnicas comerciales y religiosas del contexto mapuche se relacionan entre sí en permanente transmutación. Se discute el concepto de etnicidad con el fin de contribuir a ahondar en un fenómeno que está lejos de manifestarse como simple homogeneidad. Se realiza una discusión dando cuenta de la multiplicidad de tomas de posición en la experiencia de las tejedoras, enfatizando una mirada a la etnicidad como un proceso en permanente devenir, donde la memoria social del grupo reconduce una selección interesada de tradiciones orientando la construcción de una identidad potencial de cara al porvenir.
- ItemAutonomy and the ambiguity of biological rationalities: systems theory, ADHD and Kant(2018) Haye M., Andrés; Matus, Claudia; Cottet, Pablo; Nino, Sebastian
- ItemBergson, Peirce y Vygotski: Imaginación y la producción del mundo a finales del siglo XI y principios del XX(2019) Haye M., Andrés; Hevia Jordán, Evelyn; Reiter Barros, Francisco; Salas, Gonzalo
- ItemCollective memory: an investigation into its cognitive and group processes(2003) Haye M., Andrés; University of Sheffield (Inglaterra)Tesis doctoral sobre memoria política desde la teoría de Frederic Bartlett y con metodología experimental de cognición social, con el caso de las representaciones ideológicas del golpe de estado en Chile de 1973 en jóvenes que nacieron 20 años después.
- ItemConjunto de datos: Relatos de Héctor Ormeño Salazar(Datos de Investigación UC, 2023) Haye M., Andrés; Facultad de Ciencias Sociales UC; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de Ciencias socialesDocumentación de relatos de vida de Héctor Ormeño Salazar, registrados después de 30 años en el exilio, que hablan del pasado, presente y futuro desde el punto de vista de alguien que fue dirigente campesino en Chile hasta el golpe de estado de 1973. Con sus historias se entrelaza la reproducción espontánea de poemas, coplas y canciones compuestos en distintas épocas por él y otros. Los registros se realizaron en el marco de la voluntad de Héctor de hacer pública su experiencia y visión de la naturaleza, de lo humano, y de la política.
- ItemContinuing commentary: Beyond recollection: Toward a dialogical psychology of collective memory(2012) Haye M., AndrésCollective memory implies the social and psychological production of meaningful acts of memory, a special kind of truth claim about a controversial past. Memory acts are thus conceptualized as ideological positioning movements toward others, which is impossible to account for from individual cognition. What kind of psychological processes, if any, would be involved in collective memory? A three-fold model is sketched to account for a whole act of memory. One analytical component is the generation of a knowledge structure about the past object. A second component is the construction of an attitude toward the theme. The third is the understanding of the ideological dimension within which the knowledge structure and the attitude under production are contextualized. An information storage-and-retrieval mechanism is not needed in this theoretical account. It is suggested that psychology of memory may contribute to accounting for these three micro-genetic levels as integrated into meaningful memory acts.
- ItemDe la subjetividad del objeto a la subjetivación de la investigación: prácticas de investigación social en Chile(2013) Arensburg Castelli, Svenska; Haye M., Andrés; Jeanneret Brith, Francisco; Sandoval Moya, Juan; Reyes Andreani, María José
- ItemMeasured Lives – Theoretical Psychology in an Era of Acceleration(2021) Winther-Lindqvist, Ditte; Haye M., Andrés; Kousholt, Dorte; Murakami, Kyoko; Nissen, Morten; Tau, Ramiro
- ItemMulti-level analysis of cultural phenomena: The role of ERPs approach to prejudice(2009) Ibáñez, Agustín; Haye M., Andrés; González Rial, Ramiro Germán; Hurtado León, Esteban Andrés; Henríquez-Ch, Rodrigo A.Brain processes and social processes are not as separated as many of our Social Psychology and Neuroscience departments. This paper discusses the potential contribution of social neuroscience to the development of a multi-level, dynamic, and context-sensitive approach to prejudice. Specifically, the authors review research on event related potentials during social bias, stereotypes, and social attitudes measurements, showing that electrophysiological methods are powerful tools for analyzing the temporal fine-dynamics of psychological processes involved in implicit and explicit prejudice. Meta-theoretical implications are drawn regarding the social psychological modeling of social attitudes, and for the integration of social neuroscience into a multi-level account of cultural behavior.
- ItemSystem-perpetuating asymmetries between explicit and implicit intergroup attitudes among indigenous and non-indigenous Chileans(2010) Haye M., Andrés; González Gutiérrez, Roberto; Ordóñez Pizarro, María Gabriela; Bohner, Gerd; Siebler, Frank; Sirlopú Díaz, David Ricardo; Millar Deuma, David Andrés; De Tezanos Pinto Correa, Pablo Andrés; Torres Irribarra, DavidThe present research demonstrates a dissociation between explicit and implicit intergroup evaluation in the reciprocal attitudes between indigenous (Mapuche) and non-indigenous Chileans. In both social groups, the explicit measures of attitudes towards the respective in-group and out-group were compared with the Implicit Association Test scores. The results indicate that the members of the low-status minority might explicitly express a moderate evaluative preference for their in-group but might implicitly devalue it. Conversely, the members of the high-status majority might implicitly devalue their out-group but might explicitly express no bias. These results are theoretically framed in terms of system justification, conventional stereotypes and motivated correction processes.
- ItemThe discursive nature of inner speech(2012) Larraín, Antonia; Haye M., AndrésIf inner speech is first of all speech, then a critical departure point is to study its discursive nature. The aim of this paper is to deepen the notion of inner speech from a discursive and dialogical perspective. Drawing on the works of Vygotsky, Bakhtin, and Vološinov, we discuss the idea that consciousness is structured by language, exploring the concept of internalization, and making an analogy between acts of thinking and uttering. Inner discourse is understood as a dialogical movement of interchange between different ideological positions. Furthermore, we propose a distinction between inner discourse and self-talk: inner discourse is a basal dialogical process that may give form to syntactically well-organized self-talk, but also to processes that are on the border of language because of a weak or very instable syntactic organization. Consequently, inner discourse should be conceived of not as a homogeneous and unitary process but as a heterogeneous class of discursive practices