Browsing by Author "Álvarez Caselli, Pedro"
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- ItemAuspicioso tour editorial en Buenos Aires(2014) Álvarez Caselli, Pedro
- ItemBoutiques and Prêt-à-porter in Santiago de Chile: a formula for women’s modernity (1967–1973)(2020) Álvarez Caselli, Pedro; Miranda Vidal, Josefina; García, MacarenaIn the second half of the 1960s, prêt-à-porter (ready-to-wear) fashion was established in Chile. As an alternative to haute couture (high fashion), prêt-à-porter brought an eagerness for modernisation that was reflected in the setting up of a network of women-led boutiques, which developed strongly between 1967 and 1973. This article first examines the precedents that allowed for the creation of a ‘local fashion system’ that promoted collective work around trades such as knitting and dressmaking. It also analyses the arrangement of a circuit of boutiques in the comuna of Providencia, a strategic sector of Santiago de Chile (the capital city) that fostered the dynamics of social gathering. Later, the article describes the profile of the designer-entrepreneurs whose work was attuned to a female consumer segment that aimed to access a new formula of the modernising bourgeoisie. It also reassesses the rise of a movement called Moda Autóctona, which distanced itself from European fashion and was supported by the government during the socialist regime of Salvador Allende. Lastly, it tackles the eventual dismantling of this network of women’s fashion stores as a resultof the installation of a military dictatorship in Chile.
- ItemDe la marca republicana al branding político(2013) Álvarez Caselli, Pedro
- ItemDel proyecto en estado de suspensión(Ediciones UC, 2023) Álvarez Caselli, Pedro
- ItemDiseño estratégico en la creación de un sello de turismo para pueblos indígenas de Chile(Ediciones UC, 2023) Álvarez Caselli, Pedro
- ItemEmpresa Editora Nacional Quimantú: cuando la urgencia política y la rápida transformación social modelan un proyecto editorial(Pontificia Universidad Católica de Chile, 2023) Álvarez Caselli, PedroEn esta propuesta se examina brevemente la transitoriedad y excepcionalidad de la Empresa Editora Nacional Quimantú, proyecto estatal llevado a cabo en Chile entre 1971 y 1973 por un gobierno socialista democráticamente elegido, el cual fue abruptamente clausurado por un golpe militar. Desde una perspectiva metodológica cualitativa y cuantitativa, y un trabajo de archivo, se analizan los cruces entre el diseño y las directrices del catálogo de libros de una de las empresas editoriales más grandes llevadas a cabo en el país, en un breve período de funcionamiento de poco más de dos años y medio. Por otro lado, se rescata la presencia de un modelo editorial social a gran escala y con tirajes inéditos para el mercado lector nacional donde el factor “diseño”, en términos de forma, contenido y estrategia, tuvo un papel fundamental. La interrogación de los archivos, colecciones y títulos de libros diseñados al alero de Quimantú abre la posibilidad de conocer un acervo de productos editoriales diseñados bajo la urgencia de llevar la cultura a los sectores populares y a la inmediatez de un proceso político de cambios radicales que apeló a la producción masiva de imágenes, textos y discursos. Finalmente, el problema del tiempo de producción cobra aquí relevancia al introducirse algunas ideas e innovaciones en el medio editorial chileno provenientes de los equipos productores de contenidos, los diseños de las colecciones y las estrategias de los espacios de venta y difusión.
- ItemFormas imposibles: expresión y tecnología del diseño gráfico posmoderno en Chile, 1985-2000(Editorial UTADEO, 2020) Álvarez Caselli, Pedro; Neira Román, Alejandra; Devalle, Verónica; Garone, MarinaEn los últimos veinte años, las publicaciones sobre los diseños en América Latina han comenzado a revelar la diversidad y riqueza que presentan sus distintas historias. Una diversidad que no responde solamente a las características disímiles que asumen las disciplinas proyectuales en los distintos países de la región, sino también a las diferentes concepciones, ideas y enfoques con los que se ha construido y configurado el objeto diseño a lo largo de la historia de cada país.Este libro ha querido poner de relieve ese cruce de caminos, interrogar ese lugar pleno de diversidades. Como resultado de un proceso consciente, se ofrecen diez ensayos escritos por autores provenientes de las instituciones universitarias más destacadas de la región que abordan, en primera instancia, la historiografía del diseño —en un sentido amplio— en México, Venezuela, Colombia, Chile, Brasil y Argentina.El lector encontrará en los textos de Marina Garone Gravier, Dina Comisarenco Mirkin, Alberto Sato, Marisol Orozco Álvarez, Juan Camilo Buitrago Trujillo, Pedro Álvarez Caselli y Alejandra Neira Román, Ana Utsch y Bruno Guimarães Martins, Marcos da Costa Braga, Verónica Devalle, Horacio Caride Bartrons y Alejo García de la Cárcova no solamente perspectivas fundamentadas y explicaciones documentadas, sino que contará con una obra pertinente y actual para una disciplina en construcción.
- ItemHow to increase literacy through mass-market books: Quimantú's publishing revolution(Lars Müller Publishers, 2023) Álvarez Caselli, Pedro; Montes de Oca, Carlos
- ItemLos inicios de la enseñanza profesional del diseño en Chile(2015) Álvarez Caselli, Pedro
- ItemInvestigación en historia y teoría del diseño en Chile : nuevos aportes de una joven generación(2015) Álvarez Caselli, Pedro
- ItemLa marca Larrea(Ediciones Fulgor, 2023) Álvarez Caselli, Pedro
- ItemMarcas y productos en la Colombia moderna: entendiendo las mitologías clásicas en los detalles(2020) Álvarez Caselli, Pedro
- ItemMecánica-FuncionalÁlvarez Caselli, Pedro
- ItemPublicidad para una historia: Empresas GASCO(Ediciones Fundación GASCO, 2021) Álvarez Caselli, Pedro; Novoa, Sandra; Ricart, Paz MaríaA lo largo de sus casi 165 años Empresas Gasco -originalmente llamada Compañía de Gas de Santiago, luego Compañía de Consumidores de Gas de Santiago y más tarde GASCO S.A. - se ha destacado no sólo como una de las compañías más antiguas de Chile, innovadora en la introducción de novedosos artefactos/usos energéticos para el uso de industria y hogares, sino también porque ha logrado posicionar su marca como proveedor líder de soluciones energéticas en base a gas. A través del libro “Publicidad para una historia. Empresas Gasco” queremos invitarlos a recorrer la evolución del relato de nuestra marca y el aporte a la historia de lo que en los inicios de esta compañía se llamaba propaganda y años después pasó a denominarse publicidad, que es también un fiel registro de cómo han ido cambiado las necesidades, hábitos de consumo y aspiraciones de los chilenos en el último siglo y medio.
- ItemQuimantú: When a political emergency and rapid social transformation shape an editorial project(Wiley, 2023) Álvarez Caselli, PedroThe diverse histories of national and transnational design have included research on institutions, collectives, and entities that developed projects concerned with the practice or teaching of design, with longer or shorter permanence, towards a historiographic construction built on their legacy. In this context, we examine the transience and exceptional nature of Empresa Editora Nacional Quimantú, a state publishing project carried out in Chile between 1971 and 1973 by a socialist and democratically elected government that ended abruptly due to a military coup. From a qualitative and quantitative methodological perspective, as well as archival work, we analyse the intersections between design and the editorial guidelines of its catalogue (books and magazines), in addition to the trajectory of the largest publishing enterprise formed in the country, during a brief operating period of two and half years. This instance opened a space for collaboration and experimentation between directors, designers, and workers within management structures. The presence of a large-scale social publishing model is studied for its unprecedented print runs in the national readership market, where the 'design' factor-in terms of form, content, and strategy-had a fundamental role, and the volume of printed books exceeded the country's total population. Interrogating the archives, collections, and titles designed under Quimantú-A project that has acquired a 'publishing mythology' character for its fleetingness and high production levels-opens the possibility of looking into a heritage of editorial products designed with the urgency of taking culture to popular sectors, and the immediacy of a political process of radical changes that appealed for the mass production of images, texts, and discourses. Finally, the problem of production time becomes relevant as content production teams, collections' designs, and the dissemination and sales spaces introduced some ideas and innovations into the Chilean publishing milieu.
- ItemRepair as a social design design practice: three case studies in vulnerable households able households in Chile(2022) Álvarez Caselli, Pedro; Batlle Lathrop, AntonioThe work presented herein addresses the socio-material implications and spontaneous design actions that emerge from the home repair practices of household objects in low-income areas. Through qualitative research and contextual inquiry from the investigation of their praxis (Cross, 2007), we reassess the principles of planned obsolescence associated with product design and throw-away culture. Within the framework of matters of care of non-human devices that are part of a social assembly, a theoretical discussion develops around certain actions; in particular, repairing everyday household objects, as design solutions. The exploratory methodology of this project is based on literature review and on-site case studies in Villa El Refugio in the commune of Puente Alto, an area in Santiago, Chile where basic actions such as waste collection are scarce. Through observing and analyzing the repair of essential objects for everyday use, we recognize creative actions that activate the relationship between humans and non-humans when altering the social life of objects to extend their use.
- ItemREPARACIÓN DE OBJETOS DOMÉSTICOS COMO RESISTENCIA AL DISEÑO DESECHABLE(2019) Álvarez Caselli, Pedro
- ItemSanta Rosa de Los Andes(BTG Pactual, 2020) Álvarez Caselli, Pedro
- ItemStructural and functional identification of vasculogenic mimicry in vitro(2017) Álvarez Caselli, Pedro
- ItemThe Prêt-à-porter phenomenon and the boutiques in the dowtown area of Santiago, Chile(Taylor and Francis Group, 2018) Álvarez Caselli, Pedro; Broega, Ana Cristina; Cunha, Joana; Carvalho, HelderThis proposal analyses the first arrival of the Prêt-à-porter (“ready to wear”) at a sector of the capital city of Chile. This new form of production brought about the installation of a net of boutiques in the eastern zone of Santiago, mainly in the district of Providencia, a phenomenon that was unknown in the national medium. The research analyses a period of two decades (1967–1897), where at first a convergence is produced between the national textile production and the creation of clothing inspired in the main international trends. This unique phenomenon was decaying as the free market economy allowed the income of textile inputs and the import of foreign clothes, which brought about the spread of this net of boutiques. It boosted the national Prêt-à-porter between the step from democratic governments towards a strong military dictatorship.