Browsing by Author "Vásquez Guerra, Andrea Fernanda"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemDisaster Management Simulation and research integration's Virtual Test Bed proposal for The Chilean National Research Center for Integrated Natural Disaster Management (CIGIDEN)(IEEE, 2016) Vásquez Guerra, Andrea Fernanda; Robledo, L. F.The Chilean National Research Center for Integrated Natural Disaster Management, CIGIDEN, was created in 2011 to develop, integrate, and transfer scientific knowledge to reduce the social consequences of extreme natural events. As one of its transfer products, CIGIDEN created a Disaster Management Simulation Lab (DMSLab) to deliver a practical training solution for disaster management. We propose a Virtual Test Bed to support the DMSLab by providing a simulation based, multi-disciplinary risk analysis platform. It will strengthen CIGIDEN's transfer and research integration capabilities, offering the tools and methodologies already being developed by the Center for emergency-based decision-making, optimization through simulation and humanitarian aid. A case study of a virtual disaster scenario developed with the Chilean National Emergency Office (ONEMI) is presented, to illustrate how the Virtual Test Bed can support research application in real scenarios.
- ItemLive ANDES: Mobile-Cloud Shared Workspace for Citizen Science and Wildlife Conservation(IEEE, 2015) Bonacic Salas, Cristián; Neyem, Andrés; Vásquez Guerra, Andrea FernandaOne of the weakest points of scientific research is the loss of data. A tiny fraction of the information generated onsite is published or released to public knowledge, and many useful studies end up stored in papers or emails without being utilized. Live ANDES is a mobile-cloud shared workspace designed to address this problem, promoting citizen science, data collection and analysis for wildlife conservation. It works by gathering geo-localized data provided by the scientific community, amateur naturalists, park rangers and people at large through web and mobile applications. Live ANDES offers filters, visualization and download options to work with existing data. Researchers can use this new information to identify species, ranges of distribution, and detect key habitat factors and potential threats to their conservation. Live ANDES is implemented using the Backend as a Service pattern on Microsoft Azure to manage the processing of the large amounts of data generated from sightings. It includes an API for mobile and desktop clients hosted in an Azure Virtual Machine, cloud storage and connection with external services to complement the existing information about recorded sightings. This paper discusses Live ANDES software design, architecture and a study case, in order to demonstrate an actual application of data management in the cloud and its impact on conservation.
- ItemTechnology-supported learning strategies with self-paced learning and formative assessment(2016) Vásquez Guerra, Andrea Fernanda; Nussbaum Voehl, Miguel; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de IngenieríaLa evaluación formativa es un conjunto de prácticas usadas en el proceso de enseñanza-aprendizaje, que toman en cuenta la calidad el trabajo producido por los alumnos para modelar y mejorar sus habilidades. Esta estrategia no siempre reporta niveles óptimos de aprendizaje, porque definir e implementar evaluación formativa en la sala de clases es un proceso complejo que debe respetar las condiciones propias del aula. Una de esas condiciones es el uso de tecnología. La tecnología no es neutral, y por ello es crítico entender cómo diferentes tecnologías influyen en prácticas pedagógicas específicas. Dentro de las tecnologías disponibles, los Tablet PCs actualmente tienen el nivel más alto de penetración en educación. Una tecnología alternativa es el Computador Interpersonal (Interpersonal Computer, IPC), que permite tener múltiples usuarios localizados en el mismo espacio físico interactuando en forma simultánea usando un solo computador.En este trabajo se estudió cómo la tecnología usada para dar soporte a la implementación de evaluación formativa afecta el aprendizaje de ortografía en enseñanza básica siguiendo la metodología “Integrative Learning Design”. Los resultados obtenidos muestran que una estrategia que considera aprendizaje a su propio ritmo y evaluación formativa con soporte tecnológico promueve el aprendizaje entre los estudiantes a quienes va dirigida la componente formativa. Los datos revelan la importancia de los contenidos de la clase de repaso, y de comenzar la ejercitación en el software considerando el nivel de conocimiento previo de los estudiantes. Esto es consistente con lo reportado en la literatura respecto a la necesidad de diferenciar los contenidos de la clase para adaptarse a un aula heterogénea. Por otra parte, ciertas características de las plataformas tecnológicas las hacen más adecuadas para ciertas estrategias de aprendizaje. Dada la estrategia de evaluación formativa diseñada para este estudio, en este caso particular se observa que las Tablets promovieron aprendizaje significativo.