Browsing by Author "Suárez-Cao, Julieta"
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- ItemContribuciones a la discusión constitucional: descentralización(Centro de Políticas Públicas UC, 2021) Mardones Zúñiga, Rodrigo; Helfmann Martini, Carolina; Irarrázaval Llona, Ignacio; Lara Arroyo, José Luis; Rodríguez Cabello, Jorge; Suárez-Cao, Julieta; Viera-Gallo, José Antonio; Piña, Elisa; Casielles, Ignacio; Pontifica Universidad Católica de Chile; Centro de Políticas Públicas UC; Universidad Católica del NorteDurante los últimos años se ha dado una discusión téc nica y política respecto del régimen de gobierno interior, con demandas de diversos actores por avanzar hacia un sistema más descentralizado que reconozca una mayor autonomía en los distintos niveles de gobierno subnacio nal. Asimismo, el debate ha buscado que se determine con claridad el papel que deben cumplir los gobiernos regionales y municipales, y que les entregue a estos las atribuciones necesarias para cumplirlo, junto con la de bida rendición de cuentas.Estas demandas se basan en el bajo nivel de descentra lización existente en Chile -incluso comparado con otros países unitarios-, en la desigualdad socioeconómica te rritorial existente entre las distintas regiones del país (Aninat et al., 2020a), así como en la falta de participa ción e identidad en el nivel local. En este contexto, el in forme presentado por la Comisión Asesora Presidencial de Descentralización y Desarrollo Regional (2014) reco mendó priorizar la concreción de avances en descentra lización política, administrativa y financiera
- Item¿Desde lo nacional o desde lo local? El camino de las mujeres al Congreso en la región andina y Chile(2021) Batlle, Margarita; Miranda Leibe, Lucía; Suárez-Cao, JulietaEste artículo analiza las trayectorias políticas de las congresistas en Bolivia, Colombia, Ecuador, Perú y Chile entre 2009 y 2016. Se clasifican sus trayectorias según su experiencia previa y los niveles territoriales donde ganaron elecciones antes de ingresar al Congreso, pudiendo ser estas novatas o profesionales. Las profesionales tenían experiencia política previa, ya fuera a escala nacional o subnacional, incluyendo las reelectas (incumbentes). Pese a los diferentes diseños institucionales de cada país, para la gran mayoría, el primer cargo que ocuparon en política fue en el ámbito nacional, en el Congreso (novatas). Entre las profesionales e incumbentes, para Chile, Ecuador y Perú la mayoría de las congresistas iniciaron su trayectoria a escala nacional, mientras que en Colombia y Bolivia comenzaron en el nivel subnacional.
- ItemEnforcement, empowerment and entitlement (3E): subnational determinants of armed post-conflict stability(2022) Rojas Usma, Didiher; Suárez-Cao, Julieta; Pontificia Universidad Católica de Chile. Instituto de Ciencia PolíticaBetween 1958 and 2017, Latin American countries experienced a long and intense cycle of insurgent internal armed conflicts for State sovereignty in multiple exceptional war territories. I consider this long period of internal armed conflict as the cycle of integrated armed insurgencies (1985-2017) due to the type of armed insurgent actors and the political objectives contested by the rebels challenging the State. Despite the variation in the strategies and pathways for ending the armed conflict, the long-term cycle of the integrated Latin American internal armed conflicts is over. Nevertheless, the legacies of violence over the States, the former rebels, and the civilian victims in the pre-existing subnational conflict zones still are alive. Likewise, the Latin American’s State capacities for achieving armed post-conflict stabilization, implementing post-conflict policies, and controlling the new post-insurgent risks of armed violence are critical. As a result, a new set of contentious political subnational challenges for achieving a higher internal armed post-conflict stabilization have arrived. Scholars, peace managers, and policymakers have concentrated on national peace and reconciliation processes under the classic Galtung 3R model: Reconstruction, Reconciliation, and Resolution. However, the internal armed conflict is an eminently subnational phenomenon. In this sense, I suggested a turn in the studies of armed post-conflict, from the national scale of Galtung's 3R (1998) to the 3E of subnational legacies of internal armed conflict on post-conflict stabilization. Namely, Enforcement, Empowerment & Entitlement (3E Model). I claim that the Subnational Legacies of the Armed Conflict (SLAC) determines the variation in the Armed Post-conflict Stability levels (APS). Thus, my research attacks one underexplored issue of the armed post-conflict studies. At the same time, it suggests a theoretical and empirical framework for explaining the dynamics of the armed post-conflict stabilization and its causal mechanism. My research employs a mixed-methods strategy combining geo-nested analysis (Harbers & Ingram, 2017) of a medium-n analysis data set (Sundberg & Melander, 2013) and a diverse cases comparison (Gerring, 2007) encompassing the Latin-American IRE from 1957 to 2019. Likewise, I use in-depth case studies (small-n analysis) for the empirical testing of the 3E mechanism, causal process observations, and process tracing techniques for APS levels variation. In that manner, I cover the entire spectrum of post-conflict stabilization (APS) variation as quasi-experimental complete matching techniques and control by design the potential selection bias errors. My findings demonstrate the potential use of the 3E Model as an explanatory mechanism for the variation of subnational post-conflict stability. My findings suggest that the more fulfilled the sequential chaining of the 3E mechanism, the higher the level of post-armed conflict achieved. The preceding was empirically evidenced by comparing diverse APS cases, including The strong APS level achieved by the Ecuadorian northern border Planning Zone 1, the partial APS identified in the Colombian Eastern of Antioquia region, the fragile APS level observed in the Peruvian VRAEM, and, last but not least, the weak APS level of the Colombian southwest region.
- ItemEnvironmental politics in Chile: Institutions, contentious action and inequality(2023) Huneeus Valenzuela, Luis Sebastián; Suárez-Cao, Julieta; Pontificia Universidad Católica de Chile. Instituto de Ciencia PolíticaTesis doctoral escrita en formato de tres artículos sobre política medioambiental en Chile. En el primero, se analiza el concepto de “zona de sacrificio” (ZS) y se genera un concepto de "tres niveles", basado en una definición acotada, dimensiones definitorias e indicadores, siguiendo la metodología propuesta por Gary Goertz (Goertz, 2006). En dicho artículo también se elabora una clasificación de ZS y se ilustran las luchas de poder detrás de las ZS con dos casos icónicos de ZS en Chile, el complejo industrial en la bahía de Quintero y una ZS disputada en el norte de Chile. El segundo artículo es un estudio del Sistema de Evaluación de Impacto Ambiental (SEIA). Desde su creación, muchos proyectos aprobados por el SEIA han sido impugnados por comunidades organizadas, especialmente en el sector energético. La pregunta que guió ese artículo es si los conflictos socioambientales afectan o no en los tiempos de evaluación y las tasas de aprobación de los proyectos en evaluación, encontrando que los conflictos retrasan los proyectos, pero no los detienen. En el tercer artículo se analiza el conflicto medioambiental que tuvo lugar en Freirina entre 2011 y 2012, cuando una comunidad rural del norte de Chile se rebeló contra Agrosuper, el mayor conglomerado agro-industrial del país. Para explicar este resultado inusual, se prestó atención al rol de las amenazas, los marcos de acción colectiva y el modelo de efecto conjunto de Marco Giugni para comprender los resultados de los movimientos sociales (Giugni, 1998).
- ItemUnpacking the Gendered Consequences of Protest-Driven Crises(2023) Reyes-Housholder, Catherine; Suárez-Cao, Julieta; Le Foulon, CarmenCitizen protests are common political phenomena, ranging in size, kind, and impact. This essay focuses on a unique kind of citizen protest that reaches a crisis threshold: massive uprisings accompanied by violence and system-level critiques, expressed in phrases such as “It is not 30 cents, it is 30 years,” used by protesters in Chile in 2019–20. Crises meeting this definition have occurred in countries as diverse as Iceland in 2009, Hong Kong in 2019, Chile, and Colombia in 2019–21. In contrast with economic crises (Strolovitch 2013), protesters—not necessarily elites—perform the discursive work of (re)interpreting material and political conditions. Protesters’ framing of their grievances may overwhelm elite attempts to reinterpret these crises for their benefit. We argue that protest-driven crises can alter gendered opportunity structures, but outcomes are likely multifaceted and potentially contradictory.