Browsing by Author "Sotomayor, Trinidad"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemDeveloping a More Comprehensive Instrument to Assess the Entrepreneurial Mindset of Engineering Students(ASEE's Virtual conference, 2020) Miranda Mendoza, Constanza; Goñi, Julian; Berhane, Bruk T.; Sotomayor, TrinidadThis is a Work in Progress: Goals of becoming more entrepreneurial have placed considerable pressure on institutions of higher education to generate educational programs that are consistent with the entrepreneurial mindset. Surpassing business programs, engineering education has had an exponential growth in entrepreneurship instruction in curricula and publications related to the topic. However, there are still many conceptual and methodological challenges described in recent literature left unresolved by current assessment methods. As an international and interdisciplinary research team, we seek to develop a new survey instrument to assess the entrepreneurial mindset in engineering students. In the next two years, a preliminary quantitative version of the instrument will be applied to an incrementally larger body of Chilean and United States students in order to evaluate its utility across a much larger sample size. Through this research effort and a critical review of the literature, we aim to produce a more comprehensive and situated method for defining and articulating the entrepreneurial mindset for stakeholders in engineering education. Long-term implications for this project include alignment of the entrepreneurial mindset with objectives articulated by the Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET)
- ItemDevelopment and statistical validation of an instrument to assess entrepreneurial behaviors in engineering education(2021) Sotomayor, Trinidad; Miranda Mendoza, Constanza; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de IngenieríaEn la última década, la enseñanza del emprendimiento en ingeniería ha crecido exponencialmente en universidades de todo el mundo. Sin embargo, este crecimiento ha ido acompañado de grandes desafíos al diseñar métodos de evaluación teóricamente sólidos y sensibles al contexto. El propósito de esta tesis es diseñar una investigación exploratoria, con fase cualitativa y cuantitativa para construir un instrumento para evaluar la mentalidad emprendedora en el contexto de la educación en ingeniería. En una primera etapa, esta investigación explora críticamente la literatura en educación, negocios e ingeniería para identificar los componentes clave de la mentalidad emprendedora y los comportamientos asociados. El proceso fue seguido por una recopilación de datos cualitativos con estudiantes y profesores para contrastar la información mediante focus groups. En el análisis cualitativo se utilizó la Teoría Fundamentada con el objetivo de crear ítems de manera inductiva a través de la codificación de temas. Con base en estos resultados y la validación de expertos, se desarrolló un instrumento inicial de 27 ítems. Antes de poder utilizar un instrumento cuantitativo, es necesario validarlo. La fase cuantitativa involucró la validación del constructo estadístico y la confiabilidad de la escala, a través del análisis factorial exploratorio (EFA) y el análisis factorial confirmatorio (CFA). El EFA y CFA proporcionaron pruebas sólidas de validez para los indicadores utilizados para evaluar los tres constructos propuestos de la mentalidad empresarial. El resultado general de esta investigación es un instrumento inicial de 15 ítems que podría aplicarse en la educación en emprendimiento en ingeniería. El proceso general podría replicarse en la creación de nuevos instrumentos de evaluación para la educación superior en ingeniería.