Browsing by Author "Rossetti Youlton, Tomás"
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- ItemAn assessment of the ecological validity of immersive videos in stated preference surveys(ELSEVIER SCI LTD, 2020) Rossetti Youlton, Tomás; Hurtubia González, Ricardo; CEDEUS (Chile)Images, videos, and virtual reality have been widely used in the literature to portray complex attributes to survey respondents. It is reasonable to expect immersive videos will be increasingly used in the future due to their decreasing costs and potentially more accurate representation of reality. Nevertheless, the literature has not sufficiently tested their ecological validity, which can be defined as the extent to which the results they produce in a laboratory setting, such as in choice experiments, are close enough to the results that would have been obtained in a real-life setting. The following work presents a comparison of two representation formats, images and immersive videos, to verify if they can elicit the same perceptual responses of pedestrians as real environments. To do this, a survey was carried out using these two formats as well as on-site interviews. Using a MIMIC approach, and after controlling for all relevant sociodemographic variables, results show that perceptions elicited through immersive videos were not different from those elicited in reality in one qualitative variable (perception of safety and security) out of three relevant ones identified. Furthermore, results also show immersive videos can induce a smaller distortion than photographs.
- ItemModelación de preferencias por diseño de infraestructura ciclista utilizando variables latentes perceptuales.(2017) Rossetti Youlton, Tomás; Galilea Aranda, Patricia Viviana; Hurtubia González, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de IngenieríaA pesar del aumento del uso de la bicicleta y construcción de infraestructura para éstas en Santiago, organizaciones de ciclistas han criticado su diseño, argumentando que no considera sus preferencias y necesidades. Dado este contexto, el presente trabajo busca cuantificar las preferencias de los santiaguinos por distintos tipos de ciclo facilidades con el uso de modelos de elección discreta, de tal forma de guiar la política pública a futuro. En específico, este estudio consideró tres tipos de modelos: logit multinomiales, con variables latentes, y con clases latentes. Mientras que el primer y tercer tipo se estimaron utilizando la metodología descrita en la literatura, para el segundo tipo se propone una nueva metodología que permite la estimación de variables latentes perceptuales, casi no exploradas en la literatura, a un bajo costo en términos de recolección de datos. Estos modelos se estimaron con datos obtenidos mediante una encuesta de preferencias declaradas. Los resultados obtenidos indican que los usuarios tienen preferencias importantes por calles con ciclo facilidades anchas y rutas más cortas, y rehúyen de calles donde existan velocidades máximas altas o buses del transporte público. Además, demuestran que existe heterogeneidad en las preferencias de los ciclistas que la política pública debe considerar. Asimismo, los modelos estimados logran establecer una relación causal, mediante el uso de una variable latente, entre la seguridad percibida y la relevancia que ella tiene en la elección de ruta de ciclistas. A pesar de que esta variable no contribuye a un mejor ajuste a los datos, logra generar modelos que explican de mejor forma el comportamiento de las personas. La propuesta metodológica de este trabajo resultó ser útil en este caso específico,y fácilmente puede aplicarse en otros ámbitos, tales como productos de consumo o localización residencial.
- ItemValidating street-level perceptual attributes with location choice models(2023) Cox, Tomás; Rossetti Youlton, Tomás; Hurtubia González, RicardoBuilt and natural elements can shape users’ experience and valuation of urban space. Users’ behavior, such as their location choices, can also be affected by their evaluation of street-level perceptual attributes, although this relation is more difficult to measure. We propose a model that tests if the qualitative variables of urban sceneries developed by Rossetti et al (Rossetti, Lobel, Rocco, & Hurtubia, 2019) help explain residential location decisions. We use a bid-auction location choice model to get empirical results from two datasets of located households in the Chilean cities of Santiago and Temuco. Results show significant parameters for street-level qualitative attributes (beautiful, wealthy, etc.), which indicates the importance of this type of information to understand and predict users’ behavior.