Browsing by Author "Rodríguez Palma, María Fernanda"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemA MOOC-based flipped class: Lessons learned from the orchestration perspective(2017) Rodríguez Palma, María Fernanda; Hernández Correa, Josefina María; Pérez Sanagustín, María del Mar; Pertuze Salas, Julio; Alario Hoyos, Carlos; Delgado Kloos, Carlos; Jermann, Patrick; Pérez Sanagustín, María del Mar; Seaton, Daniel T.; White, Su
- ItemDesarrollo del pensamiento crítico en large classes de educación superior(2021) Rodríguez Palma, María Fernanda; Nussbaum Voehl, Miguel; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de IngenieríaEl desarrollo de habilidades superiores, como el pensamiento crítico, en el contexto de la educación superior es necesario para que los estudiantes se puedan desenvolver de manera adecuada en los trabajos y en la sociedad. Sin embargo, la creciente demanda por acceder a la educación superior ha generado la proliferación de large classes. En large class, la implementación de metodologías de aprendizaje activo como el aprendizaje basado en problemas, el aprendizaje colaborativo y la revisión entre pares se dificulta, ya que los profesores no cuentan con suficientes herramientas para atender las necesidadesindividuales de sus estudiantes. En este contexto surge la necesidad de otorgar a los profesores de large classes soluciones tecnológicas para entregar retroalimentación oportuna y personalizadas a los estudiantes al implementar metodologías de aprendizaje activo. Los estudios que conforman esta tesis proponen soluciones tecnológicas para apoyar a los profesores de large classes a identificar y atender las necesidades de los estudiantes al implementar metodologías de aprendizaje activo. Para esto se implementó un sistema de colaboración sin intercambios verbales, para promover la interacción entre los estudiantes. También se implementó un sistema basado en inteligencia artificial para obtener información inmediata sobre el desempeño de los estudiantes, que permitió ofrecer un feedforward formativo enriquecido. Los resultados de esta tesis demuestran que fue posible: desarrollar habilidades de pensamiento crítico en large classes, implementar trabajo colaborativo contrarrestando las dificultades logísticas de large class, generar feedforward oportuno en large class.
- ItemDoes taking a MOOC as a complement for remedial courses have an effect on my learning outcomes? a pilot study on calculus(2016) Pérez Sanagustín, Mar; Hernández Correa, Josefina María; Gelmi Weston, Claudio Andrés; Hilliger, Isabel; Rodríguez Palma, María Fernanda; Verbert, Katrien; Sharples, Mike; Klobučar, Tomaž
- ItemTaking critical thinking, creativity and grit online(2020) Nussbaum Voehl, Miguel; Barahona Millacura, Camila Daniela; Rodríguez Palma, María Fernanda; Guentulle Saavedra, Victoria Alejandra; López Rojas, Felipe Ignacio; Vásquez Uscanga, Enrique Arturo; Cabezas Gazaga, Verónica
- ItemUsing scaffolded feedforward and peer feedback to improve problem-based learning in large classes(2022) Rodríguez Palma, María Fernanda; Nussbaum, Voehl Miguel; Yunis Poza, Leyla Nicole; Reyes Torres, Tomás Hernan; Joublan Rocamora, Jean Paul Andre; Navarrete Ramírez, Patricio Ignacio; Alvares Da Silva, Danilo© 2022 Elsevier LtdThe growing demand for access to higher education has seen institutions turn increasingly towards large classes. Implementing active, problem-based learning in this context can be difficult as it requires the lecturer to attend to every student's individual needs. Given the lack of tools for providing personalized feedback, this represents a significant challenge. The aim of this study is to see how best to support lecturers in giving timely feedback to students in a large class during problem-based learning. To meet this goal, we propose a model that combines feedforward, scaffolded using an automated summarization tool, with peer feedback. In this sense, the lecturer first provides feedforward through a series of general comments before an anonymous peer gives personalized feedback. The results show that, despite not giving personalized feedback, the lecturer is able to provide enriched formative feedforward thanks to the summary generated by the automated system. Furthermore, in more qualitative terms, the students show that they appreciate the opportunity to both give and receive feedback. Finally, the students' critical thinking skills are also shown to improve progressively from one activity to the next. Given the research gap regarding how lecturers use the reports generated by automated summarization tools, our study contributes to the literature by proposing a strategy for lecturers to use such reports to provide feedforward. Additionally, this study also contributes to the literature by proposing a model that can be fully integrated in both synchronous and asynchronous online learning.