Browsing by Author "Quintana, Marc"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemForma urbana y huella ecológica en el Área Metropolitana de Concepción (Chile)(2016) Muñiz Olivera, Iván; Rojas Quezada, Carolina Alejandra; Busuldu, Carles; García, Alejandro; Filipe, Mariana; Quintana, MarcUno de los aspectos más controvertidos del debate sobre sostenibilidad urbana es hasta qué punto el impacto ambiental global de las ciudades está condicionado por su forma y estructura espacial. El Enfoque de Ciudad Compacta sostiene que las zonas más densas y céntricas de las grandes ciudades presentan un menor impacto ambiental per cápita. La densidad poblacional y la distancia al centro de negocios principal (cbd) han sido las variables más utilizadas para capturar la morfología de las ciudades. En este trabajo se ha estimado la Huella Ecológica de los consumos energéticos residenciales y de la movilidad obligada y por motivos de ocio a partir de 475 encuestas llevadas a cabo en el Área Metropolitana de Concepción (Chile). Una vez controlados los posibles problemas de endogeneidad y tenidos en cuenta los aspectos socioeconómicos que pueden incidir en el valor de la huella, la densidad residencial no ejerce una influencia significativa, por lo que las políticas de compacidad podrían resultar poco efectivas. Los resultados obtenidos descartan que dicho resultado se deba a la existencia de comportamientos compensatorios que se traduzcan en una movilidad por ocio anormalmente elevada en los lugares más densos. La renta per cápita es el principal elemento que explica la variabilidad observada en los valores de huella.
- ItemResultados encuestas HUELLACOVID: emisiones de CO2 en pandemia en hogares de ciudades del Centro Sur de Chile(2021) Rojas Quezada, Carolina Alejandra; Simon, François; Irarrázaval Irarrázaval, Felipe; Quintana, Marc; Stamm, Caroline Andre; Castillo, Bryan
- ItemShort run “rebound effect” of COVID on the transport carbon footprint(Elsevier, 2022) Rojas Quezada Carolina Alejandra; Muñiz, Iván; Quintana, Marc; Simon, Francois; Castillo, Bryan; Rivera, Joaquínpandemic completely transformed the mobility of cities. The restrictions on movement led to “empty cities” throughout the world, with some environmental effects in terms of clean air and the reduction of CO2 emissions. This research considers how COVID-19 mobility restrictions have affected the carbon footprint of four medium-sized Chilean cities (Coronel, Temuco, Valdivia, and Osorno) that have environmental problems and are highly dependent on motorized systems. The study uses data from 2400 household surveys at three distinct times: pre-pandemic - T0 (winter 2019), the time of implementation of restrictive mobility policies to contain the pandemic - T1 (winter 2020), and six months later when those restrictions were gradually lifted - T2 (summer 2021). The analysis suggests that CO2 emissions actually went up, declining in the winter 2020, but then increasing with the greater use of cars in the summer 2021 due to the temporary effects of commuting to work, ultimately reaching levels higher than the pre-pandemic values, known as the “rebound effect.”
- ItemTendencias de las emisiones de GEI de hogares por uso de energía en cuatro ciudades chilenas durante el COVID-19(2022) Rojas Quezada, Carolina Alejandra; Pierre Simon, Francois Pierre; Muñiz, Iván; Quintana, Marc; Irarrázaval Irarrázaval, Felipe Andrés; Stamm, Caroline Andre Astrid; Santos, BeneditaLos cambios en los patrones de consumo doméstico de energía observados durante la pandemia de coronavirus 2019 (COVID-19) han tenido un impacto enlas emisiones de gases de efecto invernadero (GEI)de los hogares. El documento presenta los hallazgosde una encuesta dirigida a 1200 hogares en cuatrociudades del centro-sur de Chile, que proporciona lainformación para calcular directamente las emisionesde GEI relacionadas con el uso residencial de energía.Los resultados muestran que las emisiones de GEIrelacionadas con la calefacción han aumentado moderadamente durante la pandemia del COVID-19 (entre el1 y el 6%), mientras que las emisiones del consumo deelectricidad y gas para usos distintos a la calefacción hanaumentado significativamente (entre el 8 y el 23%). Estoha perjudicado la economía de los hogares, destacandola importancia de considerar aspectos socioeconómicosal evaluar el impacto del COVID-19 en las emisiones deGEI de los hogares.
- ItemTrends in household energy-related GHG emissions during COVID-19 in four Chilean cities(TAYLOR & FRANCIS LTD, 2022) Rojas, Carolina; Simon, Francois; Muniz, Ivan; Quintana, Marc; Irarrazaval, Felipe; Stamm, Caroline; Santos, Benedita; CEDEUS (Chile)The coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic has strongly affected economies and human lifestyles globally. The changes observed in domestic energy consumption patterns have had an impact on household greenhouse gas (GHG) emissions. Since GHG emissions inventories are only available at the country level and at annual intervals, most studies have calculated the local emission variations by extrapolating annual emissions with smaller time and territorial scale consumption data. This research presents a bottom-up method, based on the exploitation of a survey addressed to 1200 households, that provides the information to calculate directly the variation in their energy-related GHG emissions, without the need for extrapolations. This method has been applied to four medium-sized Chilean cities with serious air quality problems. Given the high correlation between atmospheric pollutants such as NOx and CO2 emissions, we estimate that before the appearance of COVID-19, per capita CO2 emissions were already high. The results show that space heating-related GHG emissions have increased moderately (between 1 and 6%), while emissions from electricity and gas consumption for non-heating uses have increased significantly (between 8 and 23%). This has harmed the household economy, highlighting the importance of considering socioeconomic aspects when assessing the impact of COVID-19 in its entirety.