Browsing by Author "Ortega Gunckel, Constanza"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemComparación entre la cobertura de la prensa a campañas presidenciales y la agenda de los periodistas que conducen debates(2022) Ortega Gunckel, Constanza; Núñez Mussa, Enrique Salvador; Porath Campos, William
- ItemEl periodismo ante la violencia digital: entre ataques y avatares(2022) Alarcón Luco, Muriel Constanza; Ortega Gunckel, Constanza; Grassau, DanielaSe abordará cómo las transformaciones del entorno digital han afectado el ejercicio del periodismo. Para esto se describirá cómo Internet pasó de ser un soporte de información a un espacio de interacción, donde la horizontalidad de sus participantes y el anonimato han propiciado el ejercicio de un nuevo tipo de violencia: la “violencia digital”. Una vez introducido el escenario, se definirá este concepto y se explicarán algunas de las tácticas más utilizadas. Luego, se expondrá cómo los periodistas, al transformar sus redes sociales en vitrinas que disocian su faceta profesional de la personal, se han vuelto un blanco de este tipo de violencia. Por último, se reflexionará sobre cómo esta situación no es un problema exclusivamente “tecnológico”, sino que también abarca otros ámbitos, como el de la salud mental y la libertad de expresión, que pueden afectar al ejercicio del periodismo.
- ItemPARENT AND SCHOOL MEDIATION: USE OF TECHNOLOGY TO ENHANCE SCHOOL PERFORMANCE(UNIV NACIONAL EDUCACION DISTANCIA, 2021) Halpern, Daniel; Pina, Martina; Ortega Gunckel, ConstanzaWith the massive assimilation of new digital platforms in the educational world, in which several users can generate content simultaneously, collaborate by integrating different sources and consume this information according to their own preferences and needs, knowing how to control and choose the appropriate channels for their learning processes has become increasingly relevant Answering to the call of various experts to teach about the use of technologies at home and school for educational purposes, this research aims to: 1) Identify the impact of parental and school mediation on academic performance, 2) Observe the relationship between study tools and school performance, and 3) Explain the reasons behind the results obtained. For this purpose, a mixed-methods research was carried out, applying a questionnaire to more than 7000 Chilean students aged 12 to 18 years, and interviews with 14 specialists in the field of education. The study yielded three main results: firstly, it showed that parental mediation at home has a much greater impact -on the use of technologies and academic performance- than mediation carried out in schools. Secondly, it was observed that students who use YouTube as a study tool have a lower school performance than students who use their notebook notes. Thirdly, we identified difficulties and challenges in the implementation of ICT in the classroom. Thus, this work acquires special relevance by contributing to how to influence the practices of ICT use in an educational system that has had to adapt to the online modality.
- ItemPeriodismo en duelo: adaptación al entorno digital en Chile a partir de la crisis social y la pandemia de COVID-19(2023) Grassau, Daniela; Ortega Gunckel, Constanza; Puente Vergara, María SoledadEste trabajo estudia cómo dos importantes crisis, el estallido social de 2019 y la pandemia de COVID-19, influyeron en la adaptación del periodismo chileno a los desafíos del entorno digital. Para ello, se utilizó un enfoque cualitativo basado en 41 entrevistas en profundidad a periodistas en ejercicio durante ambos sucesos, seguidas por 50 entrevistas a editores de medios tradicionales y alternativos que reflexionaron retrospectivamente sobre las consecuencias de estos eventos para la profesión. El análisis permitió concluir que el periodismo chileno experimentó en los últimos cuatro años etapas similares a las de un duelo: negación, ira, negociación, depresión y aceptación. Tanto el estallido social como la pandemia aceleraron los procesos de modernización y adaptación a las nuevas tecnologías por parte de las salas de prensa chilenas y, al mismo tiempo, obligaron a los profesionales a repensar y resignificar los alcances del periodismo como profesión.
- ItemPolitical Discussion on Television in Times of Elections: A Promise of Pluralism Social Media Users Hardly Recognize(2022) López Escarcena, Ignacio; Ortega Gunckel, Constanza; Gronemeyer Forni, Maria ElenaIn this research, we set out to analyze, on the one hand, the promises of pluralism of four television channels in the months before the referendum of October 25th, 2020, in Chile, and on the other hand, how YouTube and Twitter audiences reacted to them. Through a mixed method of content analysis and qualitative analysis, we found that pluralism was not one of the most mentioned aspects by the public in these social media. When there were allusions to it, the assessment was negative. This article seeks to contribute to studies on pluralism not only in Chile but also at a more general level, focusing on a global phenomenon, such as the possibilities of participation that social media provide to audiences who consume journalistic content