Browsing by Author "Munita, Felipe"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemReconocimiento facial de emociones y desarrollo de la empatía mediante la Lectura Mediada de literatura infantil(Routledge, 2013) Riquelme-Mella, Enrique Hernán; Munita, Felipe; Jara, Enriqueta; Montero, IgnacioThe literature in Psychology and Education has studied in depth procedures of detection and early attention of children with emotional and behavioural problems in the classroom, promoting programmes to prevent these problems. Facial recognition of emotions and empathy have been widely documented as one of the mainstays in pro-social behaviour. However, there are few empirically validated and published studies on the development of these basics dimensions. This paper reports the results of implementing a Mediated Reading children's literature programme as a tool for the development of emotional competencies, specifically facial recognition of emotions and empathy in preschool and school age children. To evaluate the effectiveness of the programme, a quasi-experimental design with a quasi-control group was employed. The results indicate that those children who were part of the Mediated Reading group showed a significant breakthrough in facial recognition of emotions and empathy in relation to those who were part of the Traditional Reading group
- ItemResignificar la poesía en las aulas de secundaria: la visión sobre educación poética de tres profesores de referencia en España(2021) Pardo Caicedo, Manuela; Munita, FelipeEl presente estudio se sitúa en el campo de la didáctica de la literatura, específicamente en el ámbito de la educación poética. Analiza el discurso de tres profesores de lengua y literatura de educación secundaria, considerados como docentes de referencia en sus respectivos contextos socioeducativos. El principal objetivo ha sido conocer y sistematizar su visión sobre la enseñanza de la poesía en las aulas. Se utilizó una metodología cualitativa, concretada en un estudio de caso que tuvo como principal instrumento de recogida de datos la entrevista semiestructurada. Los datos obtenidos fueron analizados mediante categorías emergentes, tanto sobre el discurso teórico, como sobre el discurso metodológico acerca de la educación poética. Los resultados informan acerca de la importancia que estos docentes confieren a la experiencia personal del lector, a la socialización y construcción colectiva de significados, así como a la selección de textos en función de los objetivos didácticos y del perfil del alumnado. La discusión de resultados refuerza las líneas de continuidad existentes entre las visiones de este profesorado y las de la actual didáctica de la literatura.