Browsing by Author "Madariaga Bravo, Leonardo Andrés"
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- ItemAssessment of user experience in video-based learning environments: from design guidelines to final product(2021) Madariaga Bravo, Leonardo Andrés; Nussbaum Voehl, Miguel; Gutiérrez Arias, Iván Nicolás; Barahona Millacura, Camila; Meneses, AlejandraTo provide students with high-quality, tailored content, higher education institutions face the challenge of helping their instructors produce their own materials. New learning objects are usually assessed when students actually use the materials. To improve quality assurance in the design of learning objects, this paper proposes systemically analyzing the user experience of new learning objects. This involves not only considering student feedback, but also integrating other perspectives into a continuous feedback loop, through a participatory design approach. The proposed framework was tested during the implementation of a flipped classroom initiative in a large Chilean university over a period of six months, involving 6 content designers, 3 teachers, 2 teaching assistants and 98 students. We observe how elements of feedback are integrated through a systemic assessment, where the end result (the learning object) is contrasted with the elements that guided its creation (the design guidelines). In this way, the roles of designer and user are complemented so as to identify design gaps early on in the process of creating a solution. This study adds to the current literature by relating design guidelines with the principles of instruction during the design process in order to ensure the overall quality of the learning objects.
- ItemOnline survey: a national study with school principals(2017) Madariaga Bravo, Leonardo Andrés; Nussbaum Voehl, Miguel; Burq, Isabelle; Marañon, Faustino; Salazar, Daniel; Maldonado Navarro, Luis Edgardo; Alarcón, Cristobal; Naranjo, María Alicia
- ItemUser experience monitoring : |b a path towards quality of service in the educational system(2018) Madariaga Bravo, Leonardo Andrés; Nussbaum Voehl, Miguel; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de IngenieríaEn un sistema de entrega de información compuesto por actores heterogéneos que se informan entre sí en diferentes niveles, la calidad del servicio se relaciona con un equilibrio general entre las necesidades y los objetivos del usuario y del proveedor de la información. En la última década, el flujo de artefactos de información, en cualquier contexto, se ha incrementado significativamente: desde datos simples, figuras, tablas, hasta informes organizados, formularios, sitios web, plataformas de datos abiertos, aplicaciones, entre muchos otros. A pesar de una serie de esfuerzos para garantizar el acceso, la estandarización y la facilidad de uso, gran parte de los artefactos de información no cumplen con un uso efectivo. En el contexto de esta tesis la visión general apunta a que para garantizar el uso de la información, los proveedores de información deben recibir retroalimentación constante por parte de los usuarios para comprender si realmente se cubren sus necesidades de información. Se generó y probó un modelo para el Monitoreo de la Experiencia del Usuario dentro del Sistema Educativo de Chile, que abarca artefactos de interactividad de bajo nivel en dos tipos de interacción: Gobierno a Instituciones Educativas e Instituciones Educativas a Estudiantes. Esta tesis proporciona un modelo y herramienta para comenzar a implementar procesos centrados en el usuario en el contexto de la entrega de información pública para avanzar hacia la Calidad de Servicio, debido a que las organizaciones tanto públicas como eudativas pueden mejorar el diseño de sus artefactos de información en base a una mejor comprensión de sus usuarios.