Browsing by Author "Leiva Rodríguez, Isabel"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- ItemEstrategias del aprendizaje inicial de la clínica: más allá de los hábitos de estudio. Percepciones de estudiantes y docentes clínicos(2015) Zúñiga Parada, Denisse Alejandra; Leiva Rodríguez, Isabel; Calderon, Maribel; Tomicic S., Alemka; Padilla, Oslando; Riquelme Pérez, Arnoldo; Bitrán Carreño, MarcelaBackground: Teaching methods of the undergraduate medical curriculum change considerably from the first years to clinical training. Clinical learning occurs in complex and varied scenarios while caring for patients. Students have to adapt their learning approaches and strategies to be able to integrate theory and clinical practice and become experiential learners. Aim: To identify the strategies used by medical students to learn during the initial clinical years, as reported by students themselves and by their clinical tutors. Material and Methods: We performed eight focus group discussions with 54 students enrolled in years three to six and we interviewed eight clinical tutors. Both focus group discussions and interviews were audio recorded, transcribed and analyzed according to Grounded Theory. Results: Four main themes were identified in the discourse of both students and tutors: Strategies oriented to theoretical learning, strategies oriented to experiential learning, strategies for integrating theory and practice and strategies oriented to evaluation. The mentioning of individual differences was present across the reports of both students and tutors. Conclusions: Students use a rich variety of strategies to face the challenges of clinical learning. Both students and tutors recognize that the learning approaches and strategies vary according the nature of the task and individual differences. The responses of students bring particular knowledge of the approaches used for the theoretical and practical integration and delve into the social dimension of learning.
- ItemEvaluación de aproximaciones al aprendizaje clínico a través de CEACLIN : Resultados en estudiantes de medicina en una universidad chilena(2018) Calderón, Maribel; Zúñiga Parada, Denisse Alejandra; Leiva Rodríguez, Isabel; Padilla Pérez, Oslando; Bitrán Carreño, Marcela
- ItemFeedback: Un pilar fundamental del aprendizaje clínico(2022) Fuentes Cimma, Javiera Carolina; Ortega, Javiera; Parra, Paula; Villagrán Gutiérrez, Ignacio Andrés; Isbej Espósito, Lorena Pilar; Leiva Rodríguez, IsabelEl feedback o retroalimentación es un proceso que ha sido ampliamente estudiado ya que genera un impacto incomparable en el aprendizaje. En educación en ciencias de la salud, el feedback ha sido reconocido como una estrategia fundamental en el aprendizaje clínico. Más que la entrega de información acerca del desempeño de un estudiante, el feedback constituye un proceso del estudiante, una interacción basada en relaciones, emociones y reflexiones complejas. Lo anterior se vuelve especialmente importante en el contexto clínico, donde los estudiantes se enfrentan a un ambiente desafiante y a una cultura única, en que deben trabajar para desarrollar y demostrar competencias clínicas, integrando conocimientos, habilidades y actitudes. La exposición sistemática de oportunidades de aprendizaje se hace difícil en un contexto clínico impredecible, por lo que la incorporación de feedback de calidad, alineado con el proceso instruccional se vuelve fundamental durante la formación clínica de profesionales de la salud. El siguiente artículo tiene como propósito describir los conceptos que subyacen a una nueva reconceptualización del feedback en educación en ciencias de la salud, haciendo énfasis en las dimensiones especiales del aprendizaje clínico.
- ItemManejo preoperatorio de pacientes con enfermedades respiratorias crónicas(2015) Nazar Jara, Claudio; Coloma D., Roberto; Zamora Helo, Maximiliano; Leiva Rodríguez, Isabel
- ItemPrevalence of obstructive sleep apnea syndrome in Chilean adults : A sub-study of the national health survey, 2016/17(2020) Saldías Peñafiel, Fernando; Brockmann Veloso, Pablo Edmundo; Santín Martínez, Julia María; Fuentes López, Eduardo; Leiva Rodríguez, Isabel; Valdivia Cabrera, Gonzalo
- ItemUndergraduate student's perception of clinical simulation workshops: assessment of an instrument(2018) Villagran, Ignacio; Tejos, Rodrigo; Chahuan, Javier; Uslar, Thomas; Pizarro Rojas, Margarita Alicia; Varas, Julian; Achurra Tirado, Pablo; Leiva Rodríguez, Isabel; Nazar Jara, Claudio; Sirhan Nahum, Marisol; Uribe, Javier; Ruz Ruz, Cristian Daniel; Villafranca, Carlos; Soza, Romina; Solis, Na