Browsing by Author "Giesen Encina, Ricardo"
Now showing 1 - 20 of 43
Results Per Page
Sort Options
- ItemA method for solving the multi-objective transit frequency optimization problem(2016) Giesen Encina, Ricardo; Martínez, H.; Mauttone, A.; Urquhart, M.; CEDEUS (Chile)
- ItemA method to determine container seaport hinterlands(2018) Mac Cawley Vergara, Alejandro Francisco; Vega, Javier N.; Florez Calderón, Luz Angela; Giesen Encina, RicardoThis paper proposes a model to delimit the hinterlands for South America's main ports, considering Euclidean distances and the actual routes existing in the region. The differences between these two methods were analyzed and the impact of the main costs variables was quantified on the port hinterland. This is a new approach to hinterland modelling, since it considers the actual routes used to transport goods in the region. We assume that port selection is mainly based on the objective of minimizing the total cost of intermodal freight transport. The proposed methodology can be used to determine the ports captive hinterlands and analyze which variables affect the size and the shape of these hinterlands. We apply the methodology to six ports in South America and four destinations. Results show that the differences between the hinterlands modelled by the two methods are considerable, reaching 280 billion dollars in GDP captured for some ports. © ILS 2018 - Information Systems, Logistics and Supply Chain, Proceedings.
- ItemAn analysis of service level impact on delivery cost routing with time windows.(2012) Burq, Philippe; Giesen Encina, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de Ingeniería
- ItemAn integrated approach for timetabling and vehicle scheduling problems to analyze the trade-off between level of service and operating costs of transit networks(2014) Ibarra Rojas, Omar, J.; Giesen Encina, Ricardo; Ríos Solis, Yasmin, A.; CEDEUS (Chile)
- ItemAnalysis of real-time control strategies in a corridor with multiple bus services(2015) Hernández, D.; Muñoz Abogabir, Juan Carlos; Giesen Encina, Ricardo; Delgado Breinbauer, Felipe Alberto; CEDEUS (Chile)
- ItemAplicación de algoritmos de aprendizaje estadístico para predecir velocidades de buses con información en tiempo real(2015) Julio Alessandrini, Nikolas; Giesen Encina, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de IngenieríaLa predicción de velocidad de buses de transporte público es relevante tanto para los usuarios como los operadores. Para los usuarios permite generar herramientas que le entreguen información certera sobre aproximación del próximo bus, así como también ayuda en la elección de rutas expeditas según la hora del día. Para los operadores es relevante al momento de planificar recorridos, frecuencias u horarios. Hay literatura de casos exitosos de predicción de velocidad en tiempo real usando algoritmos de aprendizaje estadístico, pero cada trabajo es distinto y son poco comparables debido a la diferencia entre los datos disponibles usados. En este caso, los datos usados corresponden a pulsos de GPS transformados en velocidades. No se encontró bibliografía con los mismos tipos de datos, por lo que consideramos que este caso es nuevo. Así, el objetivo de este trabajo es comparar el desempeño de distintos algoritmos de aprendizaje estadístico incorporando información en tiempo real de dispositivos GPS para predecir velocidades de buses en la ciudad de Santiago de Chile.Se usarán tres algoritmos de aprendizaje estadístico: redes neuronales, máquinas de soporte vectorial y redes bayesianas, de los que se generan cuatro modelos. Éstos se comparan entre sí, además de con dos modelos benchmark, siendo testeados en tres servicios de buses: 501-ida, C06-ida y 210-ida de Transantiago, el sistema de transporte público de Santiago. El documento abarca desde el procesamiento previo de las velocidades, que son obtenidas a través de pulsos enviados por GPS equipados en los buses, hasta el detalle de cada modelo junto a sus parámetros, mostrando posteriormente los resultados y un análisis de éstos. Basados en este caso de estudio, se concluye que el algoritmo de redes neuronales es el que mejor desempeño muestra con nuestro set de datos, logrando una mejora de hasta 23% sobre la raíz del error cuadrático medio con respecto al mejor de los modelos benchmark. Dado que sólo se contaba con información de GPS, se propone incluir variables explicativas adicionales, como flujo vehicular de espiras magnéticas, información de abordaje de sistemas de pago de tarifas (FCS, Fare Collecting Systems), o información de incidentes en las vías.
- ItemAssessing free-fare public transport in Chilean cities through optimization models(2023) Basnak Klajn, Paul Alexander; Giesen Encina, Ricardo; CEDEUS (Chile)Many public transport services receive operating subsidies from national, regional, or local Governments, part of which are directed to reducing fares. In recent years, different cities, most of them located in Europe, have advanced in the provision of free-fare public transport, which could help reduce car use and thus limit negative externalities related to its use. Using cost minimization models with variable mode share, in a circular structure with radial lines, optimal fares for bus services were estimated for 33 small and medium-sized cities in Chile. Through a linear regression model, we determined that the optimal fares decrease for cities with higher population, lower average income, a higher proportion of students, and with a CBD surrounded by natural boundaries such as seacoast. Based on the model's results, together with feasibility criteria that included competition of buses with other transportation modes, the regulation of existing systems and the quality of available data, recommendations are provided to select the best cities for a test of free-fare public transport in Chile. The methodology is applicable to cities in other countries, and future research may incorporate the effect of the valuation of crowding by users, as well as the generation of additional trips due to a drop in bus fares.
- ItemBRRT adding an R for reliability(Policy Press, 2016) Delgado Breinbauer, Felipe Alberto; Giesen Encina, Ricardo; Munoz, Juan Carlos
- ItemBus Control Strategy Application : Case Study of Santiago Transit System(2014) Lizana, Pedro; Muñoz Abogabir, Juan Carlos; Giesen Encina, Ricardo; Delgado Breinbauer, Felipe Alberto
- ItemBus Rapid Transit: End of trend in Latin America?(Cambridge University Press, 2024) Hidalgo D.; Giesen Encina, Ricardo; Muñoz, Juan CarlosBus Rapid Transit (BRT) has grown fast in the last 25 years, promising low-cost, rapid implementation, and large positive impacts. Despite advances, many systems in middle- and low-income countries face operational and financial issues, particularly in Latin America. Some practitioners, researchers, and decision makers, and the media are questioning its ability to provide quality services. Is this the end of a trend? To answer this question, this paper explores the status of the BRT industry and literature on the topic, with a focus on Latin America, as well as the emblematic cases of Curitiba, Quito, Bogotá, Mexico, and Santiago. Overcrowding, lack of reliability, fare evasion, issues of safety and security, and poor maintenance are evident problems in these and other cities. They seem to be a result of institutional and financial constraints, as well as technical limitations of surface-based transit modes. BRT has been able to deliver high-capacity and fast and reliable services, but requires permanent management and investment to face growing demand and aging infrastructure and vehicles, just like rail systems do. In addition, attention needs to be provided to data, technology innovation, urban integration, and public participation to keep BRT as an integral part of multimodal high-quality sustainable mobility networks in the future.
- ItemComparison of dynamic control strategies for transit operations(2013) Muñoz Abogabir, Juan Carlos; Cortés, Cristián E.; Giesen Encina, Ricardo; Sáez, Doris; Delgado Breinbauer, Felipe Alberto; Valencia, Francisco; Cipriano, Aldo
- ItemContinuous approximation for skip-stop operation in rail transit(2013) Freyss, Maxime; Giesen Encina, Ricardo; Muñoz Abogabir, Juan Carlos
- ItemDesign of urban distribution systems using public transport services(2024) Azcuy Fuentes, Irecis Lazara; Giesen Encina, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de IngenieríaEl crecimiento de las ventas con entrega a domicilio ocasiona mayores retos para las operaciones de la última milla. Las consecuencias de no consolidar las entregas en un solo lugar implican (i) mayores costos de distancia debido a la dispersión geográfica de los clientes, (ii) menor eficiencia debido a que los clientes requieren recibir sus entregas lo más rápido posible, ocasionando mayor flota y viajes de vehículo de última milla. Como resultado, aumentan los niveles de congestión y contaminación en las ciudades. Mundialmente, la tasa de crecimiento del comercio electrónico ha sido de un 23 por ciento en los últimos cinco años anteriores a 2021 (Statista, 2023b). En Chile, dicha tasa es del 31 por ciento (Statista, 2023a), siendo alrededor del 87 por ciento entregas con destino a domicilio (Statista, 2022). A su vez, la operación en la última milla es muy difícil con el aumento de la congestión, en especial cuando las entregas son sensibles al tiempo. En Santiago de Chile, producto a la congestión, los tiempos de viaje han sido en promedio entre 38 y 48 por ciento más largos en comparación con condiciones sin tráfico (Galetovic, 2006). Los tiempos de viaje no parecen mejorar por el incremento de vehículos en la ciudad (Zegras, 2010). Otro fenómeno que impacta en la eficiencia de la última milla, es la tendencia mundial a reubicar los centros logísticos cada vez más lejos de los centros de consumo urbano. Este efecto ocasiona un aumento de la distancia y por ende los tiempo de viaje hacia los consumidores, ocasionando mayores costos de transporte y tráfico en zonas residenciales (Dablanc & Rakotonarivo, 2010). En esta tesis doctoral, analizamos un sistema de distribución a dos niveles en colaboración con los servicios de transporte público como alternativa para mejorar la eficiencia y reducir los costos asociados a las entregas a domicilio. El uso de servicios de transporte público en el primer nivel hasta determinadas paradas designadas puede ayudar a evitar el tráfico urbano por el acceso que tienen muchos de estos servicios a vias prioritarias, al mismo tiempo que se aprovechan eficientemente una red de transporte público existente. Posteriormente, una vez dentro de las áreas urbanas, se pueden utilizar vehículos de última milla más pequeños para cubrir la distancia restante desde las paradas de servicio de transporte público hasta los clientes finales. El objetivo general de esta tesis doctoral es evaluar bajo qué escenarios de demanda en cuanto a densidad de entregas, oferta de transporte público y servicios de entrega, la integración del transporte público en la logística urbana permite reducir los costos de distribución frente a enfoques tradicionales como los sistemas de envío directo. Esta tesis doctoral presenta una metodología para evaluar los beneficios de este esquema integrado desde la perspectiva del proveedor logístico, y desde un enfoque de planificación estratégica. Desarrollamos modelos matemáticos de programación lineal entera mixta que representan el problema de ubicar las estaciones de transferencias en paraderos, con el objetivo de minimizar los costos operativos de última milla. La tesis doctoral aporta ideas sobre como diseñar la red de estaciones de transferencia, a partir de modelos analíticos y matemáticos. Curiosamente, nuestros modelos analíticos se alinean con nuestro modelo matemático de programación lineal entera y ofrecen valiosas aportes sobre las decisiones estratégicas de localización para el uso de una ruta de transporte público y eligiendo una estación de transferencia. Realizamos un amplio análisis de sensibilidad para una topología de red de transporte público de una sola ruta de servicio y una ruta de servicio bifurcada. Para esta última topología, aprovechamos métodos de aproximación continua para estimar los costos de ruteo con el fin de centrarnos en un análisis a mayor escala. En base al modelo matemático y el enfoque de solución, realizamos un caso de estudio experimental que considera información precisa sobre los servicios de transporte público y los tiempos de viaje dentro de la ciudad de Santiago de Chile. Estimamos el funcionamiento de las entregas de comercio electrónico basándonos en datos de la ciudad. En todos nuestro análisis, evaluamos los ahorros de este sistema integrado en comparación con el caso de distribuir sin usar los servicios de transporte público. Tras un exhaustivo análisis de sensibilidad, la tesis doctoral destaca las condiciones más aconsejables para involucrar al transporte público en las entregas de última milla. Verificamos que planificar eficientemente la ubicación de estaciones posibilita lograr ahorros con respecto a entregar directo desde el centro de distribución, de alrededor de un 7 por ciento en condiciones de flexibilidad de los tiempos de entrega. Dichos ahorros están directamente relacionados a la operación del transporte público en condiciones de plazos ajustados. En general, los resultados sugieren que el uso de una red de tránsito segregada del tráfico urbano congestionado en parte del trayecto podría permitir contrarestar los elevados costos de los pequeños envíos que requieren entregas rápidas a domicilio. Sin embargo, antes de emprender este nuevo esquema de colaboración, es esencial evaluar en profundidad los costos por uso del transporte público. En nuestros análisis hemos ignorado estos costos, ya que éstos dependen de una negociación y de un análisis costobeneficio por parte de ambos operadores. No obstante, analizamos una cota inferior de los costos de operar estos sistemas que sirve como punto de partida para orientar el proceso de implementación de un sistema de colaboración con el transporte público en las ciudades.
- ItemDesigning integrated urban delivery systems using public transport(Elsevier Ltd, 2021) Azcuy Fuentes, Irecis Lazara; Agatz, Niels; Giesen Encina, Ricardo; CEDEUS (Chile)The growth of online retail leads to increasing last-mile delivery operations that contribute to various negative externalities, such as traffic congestion and air pollution, especially in urban areas. One way to improve urban delivery operations is to use public transport capacity to move goods to intermediate transfer locations from which they can be delivered by (small) vehicles to the final customers. We study the distance savings that can be achieved by such a two-tier urban delivery system. In particular, we focus on determining which transit stop is best located to be used as a transfer location. We present several special cases to get insights into the transfer location decisions. Moreover, we present a mixed-integer linear programming formulation and a heuristic to solve it. To evaluate the different approaches, we run several computational studies. We also perform a sensitivity analysis to assess the impact of different system parameters on the location decisions and system performance. For very conservative benchmarks, the results show that savings up to 7.1 percent are possible from using public transport capacity to support urban delivery. The savings increase with the distance to the depot, tighter deadlines and customers that are clustered around the transit line.
- ItemDetermination of efficient frontiers for urban public transport system configurations(2023) Basnak Klajn, Paul Alexander; Giesen Encina, Ricardo; Muñoz Abogabir, Juan Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de IngenieríaOne of the fundamental aspects when planning an urban public transport system is to define which modes provide the greatest benefit both for the city residents and for the system operators. Two relevant questions arise from this: What characteristics of cities and their people are relevant to define these modes? What are the efficiency frontiers – that is, the minimum and maximum values of these relevant characteristics – for the different modal configurations that an urban public transport system should have? The available literature addresses these questions through recommendations based on existing systems and mathematical optimization models. However, recommendations based on existing systems are often limited to simple criteria based on the population of cities an the income of their residents, which ignores the relevance of other factors explaining public transport trips in lines or networks. For their part, optimization models have been widely used to define the ideal fundamental characteristics that a given transport service or network should have, such as frequency, density of lines and distance between stops, but they usually lack in linking the real characteristics of cities with the transport technologies that allow minimizing total costs. In addition, there are no known systematic efforts to link both mentioned approaches, considering the behaviour of people in their mode choice. The general objective of this research is to develop classification and optimization models to recommend which public transport modes a city should have according to their basic characteristics. Moreover, the proposed models are applied in simple representations of cities with low-capacity modes and in transit lines with high-capacity modes. Based on this general aim, the main objectives are the following: a) Estimate aggregate classification models at the city level to determine which geographic and socioeconomic factors of cities and their residents define the existing modal supply in their public transport systems. b) Provide recommendations about the set of modes to be used in cities below 200,000 inhabitants, by applying social cost minimization models in simplified representations of such cities. c) Propose improved demand thresholds that set the recommendation between high-capacity modes (bus, Bus Rapid Transit [BRT], Metro) through optimization models in transit lines. To achieve this objective, a stated preference study was first performed, which allowed for improving the perception of the penalty for crowding in public transport vehicles. Once these valuations were obtained, cost minimization models were applied in corridors to update the demand thresholds to allow a better selection of the most efficient technology. In conclusion, we identified common determinants of higher capacity transit modes in cities, both for the existing and recommended systems, such as a higher population, income, and linear form. From the onset of COVID-19, users were found to penalize traveling in crowded transit vehicles with non-linear functions increasing with density of passengers in the vehicle and the proportion of users not wearing facemasks. When applying these valuations to line optimization models, the minimum demand that justifies building a BRT over a standard bus line is reduced when facemask use compliance is lower, and directionality of demand is less significant than if pre-pandemic values were used.
- ItemEnfoque de optimización para la transición desde jornadas parciales a jornadas completas en un sistema escolar(2017) Pavez van Rysselberghe, Tomás Ignacio; Giesen Encina, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de IngenieríaPara implementar la transición de un sistema de jornada parcial escolar a uno de jornada completa se deben realizar mejoras de infraestructura a las escuelas. Uno de los desafíos es minimizar la disrupción de la educación de los alumnos que tendrán que ser transferidos y a la vez minimizar los costos y el tiempo de transición. El trabajo desarrollado en esta tesis consiste en elaborar un modelo de programación entero mixto que permita entregar un plan para realizar la mejor transición posible de la situación actual a una situación óptima dada. Dado que la solución de este modelo implica un costo computacional considerable, se programó una heurística basada en el algoritmo GRASP para encontrar una solución inicial factible cercana al óptimo para dársela como punto de partida al software de optimización y así alcanzar el óptimo en tiempos razonables. El método propuesto fue probado con datos reales de dos municipios brasileños: Axixa y Timón. Los resultados mostraron que la decisión de qué colegio abrir y cuándo abrirlo es robusta sobre la estimación de alumnos futuros. Además incluir el costo subjetivo de cambiar un alumno de colegio en la función objetivo puede mejorar notoriamente los niveles de servicio sin aumentar de manera importante los costos monetarios. Finalmente, el uso de una heurística GRASP para alcanzar una solución inicial reduce el tiempo de resolución desde más de cuatro semanas hasta menos de diez minutos. Además, para los casos estudiados, la heurística puede alcanzar soluciones que están a menos del 5% del óptimo.
- ItemEstimation and prediction of dynamic matrix travel on a public transport corridor using historical data and real-time information(2020) Zúñiga Artigas, Felipe Andrés; Muñoz Abogabir, Juan Carlos; Giesen Encina, Ricardo; CEDEUS (Chile)
- ItemEstimation of crowding factors for public transport during the COVID-19 pandemic in Santiago, Chile(2022) Basnak Klajn, Paul Alexander; Giesen Encina, Ricardo; Muñoz Abogabir, Juan Carlos; CEDEUS (Chile)A sharp decrease in public transport demand has been observed during the COVID-19 pandemic around the world. In this context, it is relevant to understand how mode preferences have changed since the surge of COVID-19.& nbsp;In order to better understand how the pandemic changed mode choice, particularly regarding the impact of crowding and face mask use in public transport, we conducted a stated preference on-line and on-street survey in Santiago, Chile. Our sample is balanced in gender but has a higher proportion of individuals with college degrees and those under 45 years of age than the population of Santiago.& nbsp;The data collected was then used to estimate two multinomial mode choice models, a latent class model and a mixed logit model with latent variables.& nbsp;The models yielded a value of travel time in crowded conditions (4 pax/m2) and low face mask use (50%) of 3.0-5.1 times higher than the case with low crowding (0.5 pax/m2) and 100% face mask use. Moreover, women tend to be more sensitive than men to the use of face masks in public transport. Besides, young and low-income people are relatively less sensitive to crowding.& nbsp;The crowding penalization obtained is higher than in pre-pandemic models calibrated for Santiago for similar passenger densities. Also, as we expected, it grows non-linearly with passenger density. Disinfection of vehicles, as well as the perception of health risk, cleanliness, safety and comfort, were also relevant in explaining mode choice. Further research shall discuss how the change of mode preferences together with new demand patterns influence the operational design of public transport services.
- ItemUna formulación para el problema de ruteo de vehículos con tiempos de viaje dependientes del tiempo para la actualización de rutas con información en tiempo real(2009) Ebensperger Palacios, Matías Jaime; Giesen Encina, Ricardo; Fernández Larrañaga, José Enrique; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de IngenieríaEn esta investigación se estudia el problema de ruteo dinámico de vehículos con ventanas de tiempo e información en tiempo real respecto de las condiciones de oferta y demanda del sistema. Los objetivos de la presente investigación son: (i) cuantificar los beneficios del uso de tiempos de viaje dependientes del tiempo en la construcción de rutas de despacho vehiculares; (ii) cuantificar los beneficios del uso de información en tiempo real para actualizar planes en la operación de rutas de despacho vehiculares, considerando cambios en los niveles de servicio de la red de transporte, y nuevas demandas; y (iii) desarrollar un algoritmo de solución para el problema. Se construyó una red espacio-tiempo para reflejar la condición de tiempos de viaje dependientes del tiempo.
- ItemGeneration and design heuristics for zonal express services(2015) Larraín Izquierdo, Homero; Muñoz Abogabir, Juan Carlos; Giesen Encina, Ricardo; CEDEUS (Chile)
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »