Browsing by Author "Fuentes López, Eduardo"
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- ItemAcademic excellence in Latin America : social accountability of medical schools(2020) Puschel Illanes, Klaus; Riquelme Pérez, Arnoldo; Sapag Muñoz de la Peña, Jaime; Moore Clive, Philippa María; Díaz Piga, Luis Antonio; Fuentes López, Eduardo; Jiménez de la Jara, Jorge; Burdick, W.; Norcini, J.; Campos, H.; Valdez, J. E.; Llosa, M. P.; Lamus-Lemus, F.; Yulitta, H.; Grez, M.
- ItemAcceso geográfico como predictor del abandono del audífono en personas mayores con hipoacusia beneficiadas por la ley de Garantías Explicitas en Salud (GES) implementados por el servicio público de salud(2023) Galaz Mella, Javier; Fuentes López, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de MedicinaIntroducción: La hipoacusia es un desafío para la salud pública dada su alta prevalencia y condiciones asociadas. En el mundo 1,5 billones de personas presentarían hipoacusia y en Chile afecta al 45% de los adultos mayores de 65 años. Se espera que esta condición vaya en aumento, dado el envejecimiento poblacional. La forma más común de intervención es el uso de audífonos, sin embargo, el abandono a nivel mundial fluctúa entre 3 y 32%, y en Chile es cercano al 21%. Luego de adaptar un audífono es clave realizar control y seguimiento. En Chile, los audífonos se controlan en centros auditivos privados ubicados en núcleos urbanos, existiendo variabilidad en la distancia geográfica, desde el hogar de los pacientes. Si bien se han estudiado una gran cantidad de predictores asociados al abandono, hasta el momento, se desconoce el efecto que tendría la distancia al centro de control del audífono. Objetivo: Determinar la posible asociación del acceso geográfico y el abandono del aparato por parte de adultos mayores adscritos al sistema público de salud en dos regiones de Chile. Un objetivo secundario fue determinar si el apoyo social es un modificador del efecto en la relación entre el acceso geográfico y el abandono del audífono. Métodos: Se analizaron datos de una cohorte retrospectiva de 455 pacientes entre 65-85 y años implementados con audífonos en el sistema público a través del programa GES, en dos regiones de Chile. Las personas fueron seleccionadas al azar y visitadas en su hogar. El acceso geográfico fue estimado mediante el cálculo de la distancia lineal entre los domicilios y el centro de seguimiento. El abandono del aparato se evaluó mediante instrumentos validados. Se crearon modelos de regresión de Poisson multivariados para analizar la asociación entre la distancia geográfica y el abandono del audífono, ajustado por confusores identificados en un directed acyclic graph (DAG). Resultados: El 18% abandonó el audífono, mientras que la mediana de distancia al centro de control fue 3,6 km en la región Metropolitana y 5,1 km en la región de Valparaíso. Un aumento de 2 veces la distancia al centro de seguimiento significó un aumento del 35% del riesgo de abandono (RR=1,35; IC al 95%: 1,04-1,74). Los resultados fueron consistentes en los análisis de sensibilidad realizados. Además, aquellos que residen en el segundo quintil de distancia presentaron 2,15 veces más riesgo de abandonar el audífono en comparación al primer quintil (hasta 2,3 km). Si los pacientes residieran dentro del primer quintil de menor distancia, se observaría una reducción potencial de la incidencia de abandono de 45% (IC al 95%: 12%-65%). Conclusión: El residir a mayor distancia del centro de seguimiento aumentó el riesgo de abandono del audífono. Este efecto podría atribuirse a barreras para adquirir suministros necesarios para mantener el audífono en funcionamiento (baterías, elementos de limpieza, posibles reparaciones o mantención). Los resultados denotan la necesidad de abordar las barreras producidas por el acceso geográfico, considerando alternativas como la realización del control y seguimiento en los centros de Atención Primaria de Salud.
- ItemAccess to healthcare for deaf people: a model from a middle-income country in Latin America(2020) Fuentes López, Eduardo; Fuente, A
- ItemAdaptation, psychometric properties and implementation of the Mini-CEX in dental clerkship(2020) Véliz, Claudia P.; Fuentes Cimma, Javiera Carolina; Fuentes López, Eduardo; Riquelme Pérez, Arnoldo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de MedicinaBackground: Workplace-based assessment is a key component of dental students during their clerkship in order to demonstrate clinical proficiency. Purpose: This study aims to analyze the results obtained from adapting the Mini-Clinical Evaluation Exercise (Mini-CEX) to the clerkship of a dentistry program, and to examine its psychometric properties. Methods: First, a Delphi panel method was used to ensure content validity. Then, the Mini-CEX was piloted in the dental clerkship where each student was assessed by at least two supervisors and a peer student; the psychometric properties, acceptability, and observation-time were analyzed afterward. Results: The pilot study was conducted between July and November of 2019. One hundred forty Mini-CEX were carried out on 30 students, eighty-four by supervisors and fifty-six by peers. The adapted instrument was proved to be unidimensional, obtaining an acceptable internal consistency (α=0.74). There was a difference in observation-time as the type of assessor changed; the medians (Q1-Q3) were 10 minutes (5-15) for supervisors and 30 minutes (20-45) for peer students (p<0.001). This difference was also observed when analyzing the assessor’s satisfaction (p<0.001) since the supervisor scored a median of 6 (6-6.75), and peer students scored a median of 7 (6-7). No differences were found between the scores given by supervisors and peers. Conclusion: The adapted version of the Mini-CEX can objectively assess students' clinical performance of dental student based on values of validity and reliability, which are similar to those obtained in the original instrument.
- ItemAdaptation, psychometric properties, and implementation of the mini-CEX in dental clerkship(2021) Véliz, Claudia P.; Fuentes Cimma, Javiera Carolina; Fuentes López, Eduardo; Riquelme Pérez, Arnoldo
- ItemAn artificial intelligence-generated model predicts 90-day survival in alcohol-associated hepatitis: A global cohort study(2024) Dunn, Winston; Li, Yanming; Singal, Ashwani K.; Simonetto, Douglas A.; Díaz Piga, Luis Antonio; Idalsoaga Ferrer, Francisco Javier; Ayares, Gustavo; Arnold Alvaréz, Jorge Ignacio; Ayala-Valverde, Maria; Perez, Diego; Gomez, Jaime; Escarate, Rodrigo; Fuentes López, Eduardo; Ramirez-Cadiz, Carolina; Morales-Arraez, Dalia; Zhang, Wei; Qian, Steve; Ahn, Joseph C.; Buryska, Seth; Mehta, Heer; Dunn, Nicholas; Waleed, Muhammad; Stefanescu, Horia; Bumbu, Andreea; Horhat, Adelina; Attar, Bashar; Agrawal, Rohit; Cabezas, Joaquin; Echavaria, Victor; Cuyas, Berta; Poca, Maria; Soriano, German; Sarin, Shiv K.; Maiwall, Rakhi; Jalal, Prasun K.; Higuera-de-la-Tijera, Fatima; Kulkarni, Anand V.; Rao, P. Nagaraja; Guerra-Salazar, Patricia; Skladany, Lubomir; Kubanek, Natalia; Prado, Veronica; Clemente-Sanchez, Ana; Rincon, Diego; Haider, Tehseen; Chacko, Kristina R.; Romero, Gustavo A.; Pollarsky, Florencia D.; Restrepo, Juan C.; Toro, Luis G.; Yaquich, Pamela; Mendizabal, Manuel; Garrido, Maria L.; Marciano, Sebastian; Dirchwolf, Melisa; Vargas, Victor; Jimenez, Cesar; Hudson, David; Garcia-Tsao, Guadalupe; Ortiz, Guillermo; Abraldes, Juan G.; Kamath, Patrick S.; Arrese, Marco; Shah, Vijay H.; Bataller, Ramon; Arab, Juan P.Background and Aims: Alcohol-associated hepatitis (AH) poses significant short-term mortality. Existing prognostic models lack precision for 90-day mortality. Utilizing artificial intelligence in a global cohort, we sought to derive and validate an enhanced prognostic model. Approach and Results: The Global AlcHep initiative, a retrospective study across 23 centers in 12 countries, enrolled patients with AH per National Institute for Alcohol Abuse and Alcoholism criteria. Centers were partitioned into derivation (11 centers, 860 patients) and validation cohorts (12 centers, 859 patients). Focusing on 30 and 90-day postadmission mortality, 3 artificial intelligence algorithms (Random Forest, Gradient Boosting Machines, and eXtreme Gradient Boosting) informed an ensemble model, subsequently refined through Bayesian updating, integrating the derivation cohort's average 90-day mortality with each center's approximate mortality rate to produce posttest probabilities. The ALCoholic Hepatitis Artificial INtelligence Ensemble score integrated age, gender, cirrhosis, and 9 laboratory values, with center-specific mortality rates. Mortality was 18.7% (30 d) and 27.9% (90 d) in the derivation cohort versus 21.7% and 32.5% in the validation cohort. Validation cohort 30 and 90-day AUCs were 0.811 (0.779-0.844) and 0.799 (0.769-0.830), significantly surpassing legacy models like Maddrey's Discriminant Function, Model for End-Stage Liver Disease variations, age-serum bilirubin-international normalized ratio-serum Creatinine score, Glasgow, and modified Glasgow Scores (p < 0.001). ALCoholic Hepatitis Artificial INtelligence Ensemble score also showcased superior calibration against MELD and its variants. Steroid use improved 30-day survival for those with an ALCoholic Hepatitis Artificial INtelligence Ensemble score > 0.20 in both derivation and validation cohorts. Conclusions: Harnessing artificial intelligence within a global consortium, we pioneered a scoring system excelling over traditional models for 30 and 90-day AH mortality predictions. Beneficial for clinical trials, steroid therapy, and transplant indications, it's accessible at: https://aihepatology.shinyapps.io/ALCHAIN/.
- ItemAprendizaje interprofesional en los internados de las carreras de la salud del Hospital Josefina Martínez(2020) Barañao Garcés, Patricio; Villagrán Gutiérrez, Ignacio Andrés; Moya Osorio, José Luis; Jeldes Díaz, Paz Ximena; Calvo Sánchez, María Fernanda; Fuentes López, Eduardo; Barja Y., SalesaIntroducción: las dinámicas de atención en salud requieren que los profesionales que componen el equipo de salud trabajen en forma colaborativa. Sin embargo, durante su formación, las oportunidades de aprendizaje con otras disciplinas son escasas. Se reportan los resultados del primer proyecto para promover el aprendizaje interprofesional en los internos que rotan por el Hospital Josefina Martínez. Método: de marzo a julio 2018, se realizó un taller constituido por dos sesiones, en cada rotación de internado. Participaron internos de cinco carreras en forma conjunta (kinesiología, odontología, nutrición, fonoaudiología y terapia ocupacional). Se adaptó la encuesta de disposición al aprendizaje interprofesional, para ser aplicada antes y después de cada taller. Se calcularon las medianas, rangos intercuartílicos (Q1; Q3 y se compararon los puntajes mediante test de Wilcoxon. Resultados: hubo una disposición positiva inicial al aprendizaje interprofesional, con mejoría significativa después de los talleres en todas las dimensiones de la encuesta: Trabajo en equipo y colaboración (<0,001), trabajo centrado en el paciente (<0,001), y sentido de identidad profesional (<0,05). La diferencia del puntaje global de la encuesta también fue significativa (<0,001). Conclusiones: se demostró un cambio favorable y significativo en las respuestas de los internos después de los talleres, en todas las dimensiones de la encuesta. En los comentarios, destacaron la relevancia de aprender con estudiantes de otras carreras, describiendo que aumentó su conocimiento sobre éstas y reforzando el impacto que dicha integración tiene en mejorar la atención y resolución de problemas en salud.
- ItemAsociación entre el uso de audífonos y los niveles de actividad física en adultos mayores con hipoacusia: análisis conjunto de las Encuesta Nacionales de Salud (ENS) de Chile 2009-2010 Y 2016-2017(2024) Ramos Rojas, José Tomás; Fuentes López, Eduardo; Valdivia Cabrera, Gonzalo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de Salud PúblicaEl envejecimiento poblacional ha aumentado los problemas de salud en los adultos mayores (AM), resaltando la importancia del envejecimiento activo para un envejecimiento saludable. Sin embargo, los AM frecuentemente no cumplen con las recomendaciones mínimas de actividad física (AF). La hipoacusia, una limitación sensorial común en los AM, se asocia a niveles reducidos de AF. Los audífonos son una opción terapéutica que podría mejorar la AF, aunque la evidencia es limitada y los resultados no son concluyentes. Este estudio transversal utilizó datos combinados de las Encuestas Nacionales de Salud (ENS) de Chile 2009-2010 y 2016-2017, enfocándose en AM con indicación médica de audífonos, sin discapacidades cognitivas o motoras. La AF se categorizó según el cuestionario GPAQ, y se incluyeron variables como frecuencia de uso de audífonos y factores sociodemográficos. Los modelos de regresión ordinal ajustados mostraron que el uso ocasional, raro o nulo de audífonos se asoció significativamente con menores probabilidades de tener un nivel alto de AF (OR entre 0,13 y 0,16; p<0,05). En una muestra expandida de 599.912 (356 observaciones no expandidas), el uso de audífonos mostró una asociación positiva con mayores niveles de AF, independientemente de la edad, nivel socioeconómico y comorbilidades, destacando su potencial para promover el envejecimiento activo.
- ItemAttitudes to noise in young adults and associated factors: adaptation of the youth attitude to noise scale into Spanish using item response theory analysis(Taylor & Francis Ltd., 2022) Fuentes López, Eduardo; Fuente, Adrian; Luna-Monsalve, Manuel; Guajardo-Vergara, CarlosObjective This study aimed to identify the attitudes to noise in young adults and the possible effects of gender, age, and a positive history of auditory symptoms related to recreational noise exposure on the attitudes to noise in this population. Design The Youth Attitude to Noise (YANS) and the hearing symptom description (HSD) scales were adapted into Spanish to be used with young adults. The validity was determined using factor analyses and Item Response Theory (IRT) models. Linear regression models were used to determine whether the YANS scores were associated with gender, age, and auditory symptoms. Study sample Both instruments were given to a sample of 728 Chilean young adults. Data obtained from this sample was used to determine the YANS and HSD scales' validity and to assess the effects of gender, age, and auditory symptoms on attitudes. Results Our results showed that the YANS and HSD scales had adequate validity and reliability. Differences in the items' capacity to discriminate attitudes to noise were noted using the IRT model. Auditory symptoms were significantly associated with the YANS scores. Conclusions The attitudes to noise in Chilean young adults are influenced by self-perception of auditory symptoms, age, and gender.
- ItemAuditory effects of recreational and occupational noise exposure among dental students: a cross-sectional study(2021) Fuentes López, Eduardo; García-Huidobro N., Francisco; Acuña Caro, Pamela Antonia; Castro Becerra, Nicolas Victor; Jalil García, Gabriela Alejandra; Molina Marín, Nivia Isabel; Navea Stuardo, Lissette Romina; Magallón Caro, Eduardo Eugenio; Badia Venti, Pedro Ignacio
- ItemBehind the Headset: Predictive Accuracy of Patient-Reported Outcome Measures for Voice Symptoms in Call Centers(2024) Castillo-Allendes, Adrián; Cantor-Cutiva,Lady Catherine; Fuentes López, Eduardo; Hunter, Eric J.Objective. This study examines factors predicting self-reported voice symptoms in call center workers.Methods. Multivariate analysis and predictive modeling assess personal, work-re-lated, acoustic, and behavioral factors. Generalized Linear Models (GLMs) and Re-ceiver Operating Characteristic (ROC) curves are employed.Results. Age and sleep patterns impacted voice quality and effort, while workplace factors influenced symptom perception. Unhealthy vocal behaviors related to tense voice and increased effort, while hydration was protective. Voice acoustics showed diagnostic potential, supported by ROC data. These findings emphasize voice symp-tom complexity in call center professionals, necessitating comprehensive assessment.Limitations. This study recognizes its limitations, including a moderate-sized con-venience sample and reliance on PROM metrics. Future research should incorporate more objective measures in addition to self-reports and acoustic analysis.Value. This research provides novel insights into the interplay of personal, occu-pational, and voice-related factors in developing voice symptoms among call center workers. Predictive modeling enhances risk assessment and understanding of indi-vidual susceptibility to voice disorders.Conclusion. Results show associations between various factors and self-reported voice symptoms. Protective factors include sleeping more than six hours and consistent hydration, whereas risk factors include working conditions, such as location and behav-iors like smoking. Diagnostic models indicate good accuracy for some voice symptom PROMs, emphasizing the need for comprehensive models considering work factors, vocal behaviors, and acoustic parameters to understand voice issues complexity
- ItemBiomechanical analysis of expert anesthesiologists and novice residents performing a simulated central venous access procedure(2021) Villagrán Gutiérrez, Ignacio Andrés; Moenne Vargas, Cristóbal Matías; Aguilera Siviragol, Victoria Ignacia; Garcia, Vicente; Reyes, Jose Tomas; Rodriguez, Sebastian; Miranda Mendoza, Constanza; Altermatt, Fernando; Fuentes López, Eduardo; Delgado Bravo, Mauricio Antonio; Neyem, AndrésBackground Central venous access (CVA) is a frequent procedure taught in medical residencies. However, since CVA is a high-risk procedure requiring a detailed teaching and learning process to ensure trainee proficiency, it is necessary to determine objective differences between the expert’s and the novice’s performance to guide novice practitioners during their training process. This study compares experts’ and novices’ biomechanical variables during a simulated CVA performance. Methods Seven experts and seven novices were part of this study. The participants’ motion data during a CVA simulation procedure was collected using the Vicon Motion System. The procedure was divided into four stages for analysis, and each hand’s speed, acceleration, and jerk were obtained. Also, the procedural time was analyzed. Descriptive analysis and multilevel linear models with random intercept and interaction were used to analyze group, hand, and stage differences. Results There were statistically significant differences between experts and novices regarding time, speed, acceleration, and jerk during a simulated CVA performance. These differences vary significantly by the procedure stage for right-hand acceleration and left-hand jerk. Conclusions Experts take less time to perform the CVA procedure, which is reflected in higher speed, acceleration, and jerk values. This difference varies according to the procedure’s stage, depending on the hand and variable studied, demonstrating that these variables could play an essential role in differentiating between experts and novices, and could be used when designing training strategies.
- ItemConstruction and validation of questionnaire to assess recreational noise exposure in university students(2014) Fuentes López, Eduardo; Cardemil Morales, F.
- ItemDiseño, implementación y evaluación de la metodología Aprendizaje Servicio en la carrera de Fonoaudiología(2019) Jeldes Díaz, Paz Ximena; González Cifuentes, Tomás; Villagrán Gutiérrez, Ignacio; Fouillioux Schalscha, Carolina; Márquez Espinoza, Constanza; Fuentes López, Eduardo; Jouannet Valderrama, Chantal Leonie de FatimaIntroducción: el perfil de egreso de la carrera de Fonoaudiología de la Pontificia Universidad Católica de Chile (UC) compromete que los estudiantes desarrollen habilidades transversales esenciales para entregar un servicio de excelencia. Para este desarrollo, uno de los elementos claves es que los cursos utilicen metodologías activas con desafíos progresivos y monitoreados. Una de estas metodologías es Aprendizaje Servicio (A+S). El objetivo de este estudio es describir el diseño, implementación y evaluación de la metodología A+S en el plan de estudios de la carrera de Fonoaudiología. Método: en base al modelo UC de institucionalización de A+S y un proyecto de docencia institucional adjudicado, se definen habilidades transversales a desarrollar en los cursos. Se inicia el proceso de incorporación de la metodología a través de un piloto y se aplican encuestas institucionales para evaluar los resultados de la implementación. Resultados: se seleccionan cinco cursos para trabajar las habilidades transversales de compromiso social, trabajo en equipo, habilidades comunicativas, pensamiento crítico y resolución de problemas en 3 niveles de desempeño según la progresión curricular del estudiante. Los alumnos manifiestan una alta contribución de la metodología al proceso de enseñanza-aprendizaje, superando el 85% de aprobación en todos los cursos. El 100% de los profesores considera importante su incorporación en la malla curricular. Discusión: se logra adaptar e implementar un modelo de incorporación de la metodología A+S en la carrera de Fonoaudiología, lo que permite que los estudiantes tengan oportunidades de desarrollo de las habilidades transversales declaradas en el perfil de egreso, de manera organizada, monitoreada, y progresiva a lo largo del plan de estudios.
- ItemEfecto de una intervención en actitudes y expectativas de aprendizaje de profesores y asistentes de la educación hacia la inclusión escolar de estudiantes con síndrome de Down(2021) Mora Castelletto, Valentina María Ital; Muñoz Montes, María Magdalena; Pozo Tapia, Francisca Javiera; Fuentes López, Eduardo; Santos Alves, Giorvan Ânderson dos; Rivera B., CarlaObjetivo: evaluar el efecto de una intervención en las actitudes y expectativas de aprendizaje que presentan profesores y asistentes de la educación hacia la inclusión escolar de estudiantes con síndrome de Down (SD) en Chile. Métodos: se realizó un estudio cuasi-experimental de grupo único donde se implementó una intervención interdisciplinaria piloto de tres talleres sobre orientaciones inclusivas a profesores y asistentes de la educación. Se aplicó el cuestionario de Actitudes y Expectativas de Aprendizajes respecto a los estudiantes con SD (CAEASD) para medir estas variables pre y post intervención. Resultados: 48 sujetos participaron de la intervención, 37 conformaron el grupo experimental y 11 el grupo control. No existieron diferencias significativas en el puntaje global del CAEASD, previo y posterior a la intervención (p=0,388), sin embargo, se observó una diferencia significativa en la medición pre y post en el componente Acción de las actitudes en el grupo experimental (p<0,05). Además, el grupo experimental presentó una mayor proporción de puntuaciones con cambios positivos que el grupo control en el puntaje global del cuestionario CAEASD. Conclusión: la intervención generó cambios positivos en las actitudes del equipo escolar hacia los estudiantes con SD, lo que contribuye en el desarrollo de una comunidad educativa inclusiva.
- ItemEffectiveness of the active communication education program in improving the general quality of life of older adults who use hearing aids: a randomized clinical trial(2024-10-12) Marcotti, Anthony; Rivera, Sebastián; Silva Letelier, Catherine; Galaz Mella, Javier; Fuentes López, EduardoAbstract Background Hearing loss in older adults affects general, generic health-related and disease-specific quality of life (QoL). The conventional strategy to address it is through hearing aids, which have been shown to improve disease-specific QoL. However, the long-term results regarding general quality of life are unknown, and communication problems and stigma associated with hearing loss may persist. An effective intervention strategy to address these problems is group communication programs, most notably Active Communication Education (ACE). This program has been shown to increase communication strategies and reduce communication activity limitations and participation restrictions. These precedents allow us to hypothesize that this program could improve general QoL. Methods A randomized clinical trial was conducted on 114 older adult hearing aid users. Fifty-four subjects composed the intervention group that received the ACE program, while 60 subjects composed the control group that received an informational-lectures type intervention. The WHOQOL-BREF questionnaire was used to measure general QoL. Measurements were taken before and right after the intervention, with follow-ups at 6 and 12 months. Multilevel linear mixed models were estimated, considering the WHOQOL-BREF dimension scores and total score as the outcomes, and an interaction term between time since intervention and group as the predictor. Within- and between-group comparisons were made. Results Compared to the baseline time-point, the ACE group showed significant improvements right after the intervention, and at the 6-month and 12-month follow-ups for the dimensions of psychological health, social relationships, environment, and total score. Compared to the control group, the ACE group exhibited significantly greater improvements in the social dimension at all postintervention assessments, as well as in the environment dimension and total score at the 12-month follow-up. Conclusions The ACE program improved general QoL in terms of social relationships and environment dimensions, which lasted up to 12 months after the intervention. Therefore, ACE is positioned as an effective complement for HA users, enhancing and delivering new benefits related to broader aspects of QoL not necessarily tied to health. Trial registration ISRCTN54021189 (retrospectively registered on 18/07/2023).
- ItemEffects of auditory and socio-demographic variables on discontinuation of hearing aid use among older adults with hearing loss fitted in the Chilean public health sector(2019) Fuentes López, Eduardo; Valdivia Cabrera, Gonzalo; Fuente, Adrian.; Luna Monsalve, Manuel.Abstract Background The percentage of older adults with hearing loss who stop using their hearing aids and the variables associated with this phenomenon have not been systematically investigated in South America. This problem is relevant to the region since countries such as Colombia, Brazil and Chile have public programmes that provide hearing aids to older adults. The aims of this study were to determine the percentage of older adults fitted with a hearing aid at a public hospital in Chile who subsequently stop using it and the auditory and socio-demographic variables associated with the hazard of discontinuing hearing aid use. Methods A group that included 355 older adults who had been fitted with a hearing aid was studied retrospectively. In a structured interview, participants were asked about socio-demographic variables and answered part of the Chilean National Survey on Health, evaluating self-perceived hearing loss and responding to questions about discontinuation of hearing aid use and their satisfaction with the device. Survival models were applied to determine the hazard of stopping hearing aid use in relation to the variables of interest. Results The rate of discontinuation of hearing aid use reached 21.7%. Older adults stopped using their hearing aids mainly during the first 5–6 months post-fitting, and then this number steadily increased. The income fifth quintile was 2.56 times less likely to stop using the hearing aid compared to the first. Those who self-reported that they could not hear correctly without the hearing aid were 2.62 times less likely to stop using it compared to those who reported normal hearing. The group that was very dissatisfied with the hearing aid was 20.86 times more likely to discontinue use than those who reported satisfaction with the device. Conclusions Socio-demographic variables such as economic income and auditory factors such as self-perceived hearing loss and satisfaction with the device were significantly associated with the hazard of stopping hearing aid use. Self-perceived hearing loss should be considered part of the candidacy criteria for hearing aids in older adults in Chile and other (developing) countries.
- ItemEnmascaramiento Clínico: Una revisión de la literatura(2016) Troncoso, Rodrigo; Fuentes López, Eduardo; Aracena Carmona, Karina Andrea; Rivera B., Carla
- ItemEstrategias para la prevención primaria y secundaria del cáncer gástrico: Consenso chileno de panel de expertos con técnica Delfi(2024) Corsi Sotelo, Oscar Felipe; Pizarro Rojas, Margarita Alicia; Rollán Rodríguez, Antonio; Silva Figueroa, Verónica; Araya Jofré, Raúl; Bufadel Godoy, María Ester; Cortés González, Pablo; González Donoso, Robinson; Fuentes López, Eduardo; Latorre Selvat, Gonzalo Ignacio; Medel Jara, Patricio Andrés; Reyes Placencia, Diego Armando; Pizarro Véliz, Mauricio; Garchitorena Marqués, María Jesus; Zegers Vial, María Trinidad; Crispi Galleguillos, Francisca; Espinoza, Manuel A.; Riquelme Pérez, Arnoldo JavierIntroducción: El cáncer gástrico (CG) es la primera causa de muerte oncológica en Chile y la sexta en América Latina y el Caribe (LAC). Helicobacter pylori (H. pylori) es el principal carcinógeno gástrico y su tratamiento reduce la incidencia y mortalidad por CG. La endoscopia digestiva alta (EDA) permite la detección de condiciones premalignas y CG incipiente. No existen programas de búsqueda masiva de la infección por H. pylori ni cribado de las condiciones premalignas ni CG incipiente en LAC. El objetivo de este estudio es establecer recomendaciones para la prevención primaria y secundaria de CG en población asintomática de riesgo estándar en Chile. Métodos: Se realizaron dos talleres y un seminario sincrónicos con modalidad a distancia, con expertos chilenos. Se realizó un consenso por panel Delfi de 2 rondas hasta lograr>80% de acuerdo respecto a las estrategias de prevención primaria y secundaria propuestas para la población estratificada según grupos etarios. Resultados: Se realizaron 2 talleres y un seminario con participación de 10, 12 y 12 expertos, respectivamente. En el panel Delfi respondieron 25 de 37 (77,14%) y 28 de 52 expertos (53,85%). Para la población de 16-34 años no hubo consenso sobre testear y tratar de forma no invasiva para H. pylori y se descartó el uso de EDA. Entre 35-44 años se recomienda testear y tratar de forma no invasiva para H. pylori y evaluar posteriormente su erradicación con pruebas no invasivas (antígeno en deposiciones de H. pylori o prueba de aire espirado). En el grupo ≥45 años se recomienda una estrategia combinada mediante testear y tratar para H. pylori sumado a biomarcadores no invasivos (serología IgG contra H. pylori y pepsinógenos I y II séricos); luego un grupo seleccionado de sujetos, será derivado a EDA con biopsias gástricas (Protocolo Sydney), que serán utilizadas para estratificar riesgo según clasificación Operative Link for Gastritis Assessment (OLGA); cada 3 años en OLGA III-IV y cada 5 años en OLGA I-II.ConclusiónSe propone una estrategia de testear y tratar la infección por H. pylori (prevención primaria) en base a estudios no invasivos en la población de 35-44 años y una estrategia combinada (serología y EDA) en población ≥45 años (prevención primaria y secundaria). Estas estrategias son potencialmente aplicables por otros países de LAC.
- ItemFair reliability of eckardt scores in achalasia and non-achalasia patients: Psychometric properties of the eckardt spanish version in a multicentric study(2020) Cisternas, Daniel; Monrroy Bravo, Hugo Alfonso; Riquelme Pérez, Arnoldo; Padilla Pérez, Oslando; Fuentes López, Eduardo; Arturo Valle; Mejía Martínez, Ricardo Javier; Albis Hani; Andres F. Ardila-Hani; Ana Maria Leguizamo; Claudio Bilder; Andres Ditaranto; Jose Maria Remes-Troche; Antonio Ruiz de León; Julio Pérez de la Serna; Ingrid Marin; Jordi Serra