Browsing by Author "Contreras Lorenzini, María José"
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- ItemA Woman Artist in the Neoliberal Chilean Jungle(Palgrave Macmillan, London, 2017) Contreras Lorenzini, María José; Diamond, Elin; Varney, Denise; Amich, CandiceOne of the perdurable effects of Pinochet’s dictatorship in Chile is that adherence to Friedman’s and von Hayek’s neoliberal ideas of freedom, based on free markets and the withdrawal of state public-sector services, has been upheld by postdictatorship governments that have maintained and even radicalized neoliberalism by, in part, denying the atrocities committed by the Pinochet regime. As a theatre director and performer, María José Contreras Lorenzini challenges the government’s rhetoric of reconciliation and consequent amnesia by exposing forgotten documents in the historical record: testimonies, autobiographical stories, familial archives. Her performance Habeas Corpus, at the Palacio de Tribunales de Santiago, transforms an emblematic juridical enclave into an intersubjective, intercorporeal space, allowing spectators, through the circulation of affective memory, to recover political awareness and agency
- ItemCaminamos mirando al cielo: propuesta performativa para el convivio y la memoria(2022) Hono Olmos, Francisca; Contreras Lorenzini, María José; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de Artes. Escuela de TeatroLa presente memoria da cuenta del proceso de investigación a través de la práctica que se ha llevado a cabo para la creación de la performance Caminamos mirando al cielo, proyecto que cuestiona la noción de convivio en las artes escénicas en período de pandemia por COVID-19, y que propone formas de generar conciencia en torno a la salud mental y en específico, formas de generar memoria para quienes han muerto por suicidio dentro del edificio Mall Costanera Center. A partir de un diálogo con referencias bibliográficas sobre los conceptos de Convivio, Ética y Liminalidad, y del análisis de prácticas realizadas por diferentes artistas, esta memoria reflexiona sobre el proceso de creación de la obra y sobre las posturas éticas que asumo como artista frente a la creación e investigación.
- ItemImaginar Ciudades posibles: Teatro Callejero, Urbanismo y Performance(2023) Navarrete León, Octavio; Contreras Lorenzini, María José; Pelegrí Kristić, Andréa; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de Artes. Escuela de TeatroEl trabajo “Ciudades Posibles: Teatro Callejero, Urbanismo y performance”, en el marco de un proyecto de práctica como investigación, propone una metodología de análisis y creación para espacios urbanos, en este caso específicamente en el sector La Moneda en Santiago de Chile. Con el objetivo de estudiar el espacio por medio de las artes escénicas callejeras, se plantea un marco teórico del teatro callejero, centrado principalmente en los estudios realizados por André Carreira. Además, se toman estudios de urbanismo marxista (Lefebvre, Soja) para comprender el fenómeno de la ciudad y sus problemáticas explícitas e implícitas. Al mismo tiempo, bajo la óptica de los estudios de performance, se busca hacer énfasis en las experiencias escénicas y performativas que se instalan en la ciudad. Estas tres aristas, teatro callejero, urbanismo y performance propugnan un acercamiento a las creaciones escénicas en la calle cuyo fin último es volver indivisible, en una experiencia única, la relación entre cuerpo, ciudad y práctica artísticas. La investigación y su metodología fue puesta a prueba en tres experimentaciones en el sector de La Moneda de la cual se recogieron provocaciones, insumos, recursos y procedimientos para crear la performance Ciudades Posibles. De las experimentaciones y acciones realizadas durante esta investigación se desprenden tres conceptos/procedimientos performativos: Habitar, Intervenir y Modificar, estos atraviesan todo el proceso de investigación práctica y creativa, y pretenden ser un aporte para la creación escénica en el espacio de la ciudad.
- ItemPost-surface visuality: the development of a gaze over the performer's body, beyond the limits of the visible(2022) Quevedo Pinto, Mauricio; Contreras Lorenzini, María José; Johnson, Nicholas E.; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de ArtesMy doctoral research starts from my desire as an artist/researcher to explore the artistic, affective and ideological consequences, of using technology in theatre performance to show beyond the surface of the body of the performer. I suggest that technology allows for the existence of a post-surface visuality. In other words, a technology-based visual experience that enables the production of images of the body of the performer, beyond the limits of its surface. From here, I formulate two research questions: what strategies would I have to use, in line with my art practice and my approach to Practice as Research (PaR), to effectively allow my body and those of the spectators to interact under a post-surface visuality in performance?; and how can the development of a post-surface visuality in performance contribute to a better understanding of the way the gaze operates over the body? To answer my questions I use PaR, exploring different creative approaches to the post-surface. On a first research stage, I use high-power light sources trying to see through the surface of my body. On a second stage, I use a thermal camera to see beyond its surface (heat emanations, heat traces and bodily fluids). Each creative process led to the production of a performance presented to spectators: Under the Surface (2019) and I Remains (2019), respectively. Through an imbrication of theory and creative practice, I will propose definitions of the notions of gaze and body, and analyse how they affected and manifested in my work. Particularly, I will analyse the changes I experienced in my own body image when my gaze was directed at my own organism, and the transformations experienced in performance while exhibiting my body to others. I will suggest that in rehearsals, the use of the devices produced new body images centred around the materiality of my organism. In performance, on the other hand, the visibility offered by technology became the mean for a different type of convivial encounter (Dubatti). I have called this interaction, visual yielding. It is based in the production of novel imagery on stage and enabling spectators to exercise their right to look (Mirzoeff). In addition, I systematise the creative strategies that allowed me to effectively produce and research the post-surface. As a result of my creative practice, I affirm that the production of a post-surface visuality in performance allows not only for a deeper understanding of the gaze-body relation, but also for the activation of its transformative power.