Browsing by Author "Aparicio, Andrés"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemConjunto de datos: Data raw responses from REDCap(Datos de Investigación UC, 2022) Aparicio, AndrésThe present study aims to describe and discuss the voting experiences of people with disabilities in Chile during two of the national elections which took place in 2021. This study explores whether people with disabilities in Chile know and use assisted voting, the main legal tool at their disposal to facilitate their right to vote. The results suggest that despite the existence of legal provisions and special protocols created to facilitate voting for people with disabilities, there are still multiple barriers that hinder their interaction with the Chilean electoral system. While some barriers are related to non-compliance of provisions and protocols, pointing to implementation gaps, other barriers are related to the design of the electoral system, suggesting the need to push for its reform to create a more inclusive electoral system.
- ItemConstrucción y estandarización de un instrumento de evaluación de aprendizajes esperados en educación parvularia basada en tablet.(2013) Illmer, Doyna; Rosas, Ricardo; Veliz Cordova, Soledad Del Carmen; Ramírez, María Paz; Aparicio, Andrés; Benavente, Catalina; Thibaut, CarolinaEn Chile escasean los instrumentos de evaluación de aprendizajes para párvulos que cuenten con criterios de confiabilidad y validez y que evalúen aprendizajes esenciales definidos de ese modo por el Ministerio de Educación de Chile. El objetivo de esta investigación es validar una prueba de evaluación de aprendizajes a través del juego llamada dip, sostenida en tablet. La prueba evalúa conceptos básicos relacionados con lenguaje verbal y razonamiento lógico-matemático en niños de entre tres y seis años. La prueba dip fue estandarizada con 360 niños entre tres y seis años de instituciones de diversa dependencia administrativa que ofrecen educación parvularia en la Región Metropolitana de Chile. La prueba conlleva evidencia de buena confiabilidad interna (0,7) y confiabilidad consistente por eje de aprendizajes evaluados. Asimismo, evidencia una alta correlación con una prueba de evaluación de competencias lectoras iniciales (0,7) y una correlación moderada con una prueba de aprendizajes en formato tradicional (0,5)