Browsing by Author "Achondo, Luis"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemHeitor Villa-Lobos and the Traces of Coloniality in Andrés Segovia's Guitar Repertoire(Cambridge University Press, 2024) Achondo, LuisAndrés Segovia's repertoire - the repertorio segoviano - has crucially shaped the guitar canon. Although some guitar scholars argue that these works helped rescue the instrument from the periphery of art music, others contend that, by commissioning music from minor, conservative composers, Segovia missed the chance to request pieces from the most influential twentieth-century modernists. This article questions the conservative homogeneity of the repertorio segoviano. Focusing on Segovia's collaborations with Heitor Villa-Lobos, I argue that it contains traces of coloniality: The perpetuation of colonial domination in Latin America. The relationship between Segovia and Villa-Lobos was more contentious than the official narrative suggests - tensions stemming from their dominant personalities, divergent approaches to guitar composition, and conflicting musical ideologies. Indeed, although Segovia's stance aligned with Francoist and European conservative aesthetics, Villa-Lobos embraced a transcultural approach to music shaped by, a response to, and exertion of the coloniality of power - discrepancies that were engraved in their collaborations and ultimately the repertorio segoviano. This article ultimately foregrounds that elite composers from the periphery played an essential role in the modernization of the guitar in the twentieth century, thereby questioning historiographies that detach the instrument from the social, political, and cultural messiness of colonial difference and the coloniality of power.
- ItemMito, ideas y agencia en la modernización de la guitarra de Andrés Segovia(2015) Achondo, Luis; Vera Aguilera, Alejandro; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de ArtesEn esta tesis busco desmitificar la modernización de la guitarra realizada por Andrés Segovia, así como deconstruir los esencialismos con los que normalmente son pensados tanto su figura como el repertorio que comisionó. En el primer capítulo, analizo la posición que Segovia ocupa en la historia de la guitarra como un “mito fundacional”, examinando como se fue conformando para luego ser aceptado como oficial. En esto intervinieron su agencia, la de los criterios espacialmente la del musicólogo Adolfo Salazar y factores políticos, sociales y culturales como la Guerra Civil Española y el desarrollo de la industria discográfica. En el segundo capítulo, presento las ideas que se encuentran en la conformación del “repertorio segoviano”. Por un lado, desarrollo el gusto conservador y nacionalista de Segovia, el cual está vinculado al de la derecha española de comienzos del siglo XX. Muestro, además, la influencia que ejercitó en los compositores durante el proceso creativo. Sin embargo, la agencia de estos músicos no puede ser negada. Ejemplo de esto son la obra y acciones del brasileño Heitor Villa-Lobos, quien negoció activamente sus ideas modernistas con las contradictorias ideologías a las que se enfrentó incluida la de Segovia. En el tercer capítulo, cuestiono las ideas modernizadoras de Segovia, mostrando algunas de sus inconsistencias. Además, prolongo que la necesidad del español por posicionar la guitarra como un instrumento de concierto, es la actualización de una preocupación transversal a toda la historia de la música, estando presente en guitarristas tanto anteriores como posteriores a él.