Teología y Religión
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- ItemDeinstitutionalized Catholic Religiosity in Chilean Youth: A Lived Religion Approach(2024) Baeza Correa, Jorge; Imbarack Dagach, Patricia; Neckelmann, Correa Maureen; Reyes Ochoa, LuisThis study explores the meanings, experiences, and values associated with the religiosity of young Catholics who do not actively engage with institutional church settings. Adopting the “lived religion” approach, it examines the everyday religious experiences and practices of these individuals. The research employs a qualitative methodology, drawing on individual and group interviews conducted with a diverse sample of 16 young participants. The analysis focuses on their distinctive interpretations and reinterpretations of Catholicism’s official discourse and practices, particularly in the context of their “deinstitutionalized” religious experiences. The findings suggest the emergence of a deinstitutionalized form of religious belonging characterized by significant individuation processes. Nevertheless, the study also reveals persistent continuities with traditional religious beliefs and practices, deeply rooted in familial experiences, and a strong connection between Catholic identity and values such as solidarity towards others.
- ItemSimplicidad divina radical(2024) Alvarado Marambio, José Tomás Enrique AndrésMuchos filósofos han combinado una metafísica platónica sobreobjetos abstractos y una concepción teísta de acuerdo a la cual Dios es elcreador de ‘cielos y tierra’, de todo ‘lo visible y lo invisible’. Supuestamente,Dios es la única entidad a se, esto es, la única entidad de la que toda otradepende ontológicamente. Ha sido un postulado tradicional de losplatónicos, sin embargo, que las cosas abstractas, como universales onúmeros, son independientes. ¿Cómo son estas tesis compatibles? Varioscríticos han argumentado que no lo son. Para ellos, una ontología teístaimpone el rechazo directo del platonismo o, eventualmente, una forma másmoderada de platonismo que sustituye los universales y otros entesabstractos por ‘conceptos’ o ‘ideas’ en el intelecto divino. Filósofos deconvicciones platónicas han tratado de aliviar el conflicto introduciendorestricciones en la aseidad divina o sometiendo a los universales a una formade ‘creación absoluta’. Ninguno de estos intentos ha sido exitoso. En estetrabajo se presenta y defiende una aproximación diferente. Se argumenta queel universal de ‘deidad’, , es idéntico a Dios. Esta es una radicalización de ladoctrina de la simplicidad divina.
- ItemUna aproximación a la escatología de Yves Congar(Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, 2025) Arteaga Echeverría, PabloEl artículo se enmarca en el desarrollo que vivió la escatología católica en el último siglo. Congar jugó un rol preponderante en ese proceso, pero su propuesta es poco conocida. Su crítica al tratado De ultimis motivó el redescubrimiento del sentido escatológico como dinamizador de toda la teología. Este estudio destaca seis elementos fundamentales que emergen en Congar: la centralidad del misterio cristiano/pascual, el equilibrio colectivo-personal, lo histórico, lo dinámico, el ya pero todavía no y el ser término y consumación; dichos elementos se proponen como criterios a la hora de plantear una renovación del tratado escatológico, demostrando así la actualidad del pensamiento congariano.
- ItemWho Accused Whom of What? The Outbreak of the “Arian” Controversy(Johns Hopkins University Press, 2023) Fernández, SamuelThis article aims to reconstruct the outbreak and initial parameters of the so-called Arian crisis. To do that, it divides ancient sources into two different groups: 1) the sources that reproduce or depend on the polemical narrative of Athanasius and 2) the documents contemporary to the events, which are quoted in ancient works. Since Athanasius’s narrative is one-sided and retrospective, the article reconstructs the beginning of the controversy by giving effective priority to documents contemporary to the events over accounts coming from the bishop of Alexandria. Thus, the first part of the article studies the outbreak of the dispute according to ancient sources; therefore, it reconstructs the beginning of the controversy in light of the sources coming from Athanasius, analyzes the chronology of the contemporary documents, and finally reviews the outbreak of the crisis by giving hermeneutical priority to contemporary documents. The second part studies the initial theological parameters of the debate, namely, the theologies of Alexander and Arius, and the “Arian” theology according to Alexander. The last part of the article addresses the ecclesiastical dimension of the controversy, that is, the nature of “the group around Arius” and the institutional setting of the conflict. The conclusion re-examines the outbreak of the Arian crisis.
